Oslo Kammermusikkfestival Slottskapellet 14.8.2005
Roman, Krauss, Uttini, Telemann, Händel
Drottningholms Barockensemble, leder Lars Brolin, solist Christina Högman
Slottskapellet er et unikt sted. Det lyse interiøret bringer assosiasjonene umiddelbart til Vinterpalasset. For tredje året samarbeider Slottet med Oslo Kammermusikkfestival, og det er ikke å ta i for sterkt når vi her og nå utnevner dette intime stedet så preget av høytid og fest til kammermusikkfestivalens viktigste arena.
Derfor passet så fint for settingen til kveldens konsert at Slottet, og dermed Slottskapellet, ble bygget og innviet av svenske regenter.
Årerts kammermusikkfestival er viet unionsoppløsningen og svensk musikk og svenske musikere preger programmet. Denne kvelden var viet svensk barokkmusikk, virkelig festmusikk! Det svenske ensemblet Drottningholms Barockensemble fikk umiddelbart opp stemningen selv om det gikk mye tid til å stemme instrumentene. Det sa nesten seg selv at programmet ville bli preget av den nordiske barokkmesteren framfor noen, Johan Helmich Roman (1694 – 1758).

Roman fikk viktige impulser fra sine reiser, og særlig fra Händel som også en tid var hans lærer. Hans mesterstykke Drottningholmsmusikentåler sammenlikning med lærermesterens Water Music, bare med den forskjell at det er et langt større verk med mange flere satser. Men feststemningen er der!
Roman skrev verket på 1740-tallet og som tittelen antyder var det skrevet for det svenske kongeparet og beregnet for fest med Drottningholm i sentrum. Bare korte utdrag fra dette store verket ble vi presentert for ved denne anledningen.
Drottningholms Barockensemble er et godt sammensveiset ensemble. Til denne konserten hadde de følge med sopranen Christina Högman som til slutt bidro med et par saftige Händel-arier.