Kulturnyheter

Tanjev

Tanjev: Kvintett g-moll op. 50, Trio D-dur op. 22, Vadim Repin – fiolin, Ilya Gringolts – fiolin, Nobuko Imai – bratsj, Lynn Harrell – cello, Mikhail Pletnev – klaver, Deutsche Grammophon 00289 477 5419

tanajev_kammerFor oss er musikken av Sergej Tanjev mer eller mindre ukjent. Riktignok ble hans fjerde symfoni framført i Oslo for syv år siden. Men den gangen var det Mikhail Pletnev – en av aktørene på dagens CD – som dirigerte (se vår omtale av denne konserten).

Tanjev (1856 – 1915) var en av ‘europeiske’ komponistene i Russland for hundre år siden, dvs. han fulgte ikke Rimskij-Korsakov og den nasjonale linjen. Han var elev av Tsjaikovskij og sto for solistrollen i urframførelsen av samtlige av hans tre klaverkonserter i sin tid. I mange år var han Moskva-konservatoriets leder og hadde som elever Rachmaninov og Scrjabin.

Ikke uten grunn bærer hans komposisjoner likhetstrekk med Brahms. Det var mot den europeiske verden han hentet sin inspirasjon og den som leter etter noe ‘russisk’ i hans tonespråk leter forgjeves.

Slik hører vi også disse to verkene, kvintetten med en lengde på tre kvarter og trioen ikke uvesentlig mindre i omfang. Det er to relativt store kammerverk som her er kommet til oss.

Om komponisten er så å si ukjent er utøverne desto mere kjente. Det er Mikhail Pletnev – denne gang som pianist – som fører an. Med blant andre Vadim Repin og Lynn Harrell som utøvere på denne CD’en borger dette for at vi ikke vil ha noe interessantløs møte med denne komponisten.

For musikken engasjerer og fengsler, det er det minste en kan si om Tanjevs kammermusikk.

Sjekk også

Brynjar Hoff

Dette er litt av et kjempeløft, en utgivelse av en boks med ni CD’er, alle …

Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien

Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av …