Kulturnyheter

To divaer

Renée Fleming: Homage – The Age of the Diva, Mariinskij-teatrets orkester dir.: Valery Gergiev, Decca 4745 8070
Anna Netrebko: Russian Album, Mariinskij-teatrets orkester dir.: Valery Gergiev, Deutsche Grammophon 00289 477 6384

Fleming_HommageNetrebko_RussianTo verdensstjerner er ute med soloalbum. Begge velger sanger i tilknytning til diva-rollen – den ene har det endog i tittelen som en slags hyllest til divaenes tidsalder. og begge gjør bruk av Valery Gergiev og Mariinskij-teatrets orkester.

Amerikanske Renée Fleming er freidig nok til å gjøre en snarvisitt i divaenes repertoir, det vil si, hun minner oss om de fordums store navn ved å plukke opp noen av de ariene de var mest kjent for. Noe av musikken er så å si ukjent i dag.

Det er også her verdien av denne CD’en ligger. For Korngold og Rimskij-Korsakov tilhører ikke operahusenes mest forslitte gjengangere, slik som Tosca eller kanskje Trubaduren gjør. Hun har også med et lengre utdrag av Richard Strauss’ Die Liebe der Danae. Disse nærmeste ukjente ariene – og musikken – har en atmosfære som engasjerer og besnærer. Kan vi be om å få høre mer av dette?

Men med russisk tonefølge og tildels russisk repertoir er det likesom hun ikke har hemninger, hun klemmer til med en vibrato som får det til å skjelve i CD-anlegget. Det er synd for det er mye av musikken på denne skiva som absolutt står seg og som vi trenger å bli bedre kjent med.

Anerledes er det med den ekte russiske sopranen. Anna Netrebko behøver ingen vibrato for å gjøre seg gjeldende. Ren og klar opptrer hun, og gjør slettes ingen skam på sitt russiske repertoir. Her er det Rimskij-Korsakov og Rachmaninov som hovedsakelig gjør seg gjeldende, men også litt Tsjaikovskij, Glinka og Prokofiev. Fengslende musikk framført på en overbevisende måte.

Anna Netrebko har de siste årene nærmest gjort furore, først i USA, siden blant annet i Salzburg. Opprinnelig fra Mariinskij-teatret føler hun seg opplagt hjemme med orkester og dirigent. Dette gjør at sangene hennes får en nærhet og varme vi liker. Sympatisk er det at hun øser av en musikkarv vi ikke er så altfor godt kjent med her i Vesten. 

Musikken og framføringen av den pirrer. Den gjør oss nysgjerring på å høre mer av disse komponistene, og utvilsomt mer av henne. Hun er en sopran som lyser opp på den internasjonale sanghimmelen. Vi vil garantert høre mer av henne i tiden som kommer!

Sjekk også

1989

I andre del av det forrige århundret er det særlig to år som for ettertiden …

Jan Guillou begynner dels å kjede oss på vei mot årtusenskiftet

I sin niende bok om det forrige århundret og sin morsfamilie fra Bergenskanten har Jan …