Brecht/Weill: Tolvskillingsoperaen
René Kollo (Macheath), Mario Adorf (Peachum), Helga Dernesch (fru Peachum), Ute Lemper (Polly), Milva (Jenny), Wolfgang Reichmann (Tiger-Brown), Rolf Boysen (Utroper); RIAS Kammerchor, RIAS Berlin Sinfonietta dir.: John Mauceri Decca 430 075-2
For tolv år siden gjorde Decca en innspilling av Tolvskillingsoperaen med den da relativt ukjent sangerinnen Ute Lemper som Polly Peachum. Siden kom Chicago-musicalen med henne som den store stjernen, først i London, siden i New York. Dermed ble hun verdenskjent – og ansett som vår tids fremste tolker av Weill og tyske cabaret-sanger i 30-talls stil. En rekke CD’er – ikke minst den eminente Berlin Cabaret i Entartete Musik-serien – har ytterligere forsterket hennes grep om denne genreen.
Nå har Decca gitt ut innspillingen pånytt, og vi gleder oss over den. Her opplever vi en sangerinne helt på starten av en karriere som sikkert ikke har nådd topp-punktet ennå på en stund. I motsetning til mange av hennes senere CD-innspillinger låter hun her noe spedt. Men bevares, vi må se dette i forhold til hva som kom etterpå! Hennes Polly er fullt kompetent – men vi savner kanskje den snerr og arroganse som hun senere viser. Til forsvar skal sies at Polly er den unge forelskete jenta, uskyldig og naiv, og dette ivaretar hun utmerket på denne innspillingen. I Pollys Lied får vi en utlevering av den troskyldige jenta med en lett og lys stemme. Her møter vi en side ved henne som det kanskje er mer verdt å lytte til.
Det er flere kjente størrelser på denne CD’en. René Kollo gjør avbrekk fra sine heltetenor-roller i Wagner og synger Macheath (Mackie Messer) og Helga Dernesch fru Peachum. Særlig sistnevnte gjør en morsom innsats med tillagt grov og hes stemme nærmest for å dekke over sin dramatiske sopran. Det er også en fornøyelse å møte to så ellers eminente sangere som Kollo og Dernesch i et format som dette.
Det er mye å glede seg over i denne innspillingen. Javel, det spruter ikke helt, og den blir kanskje litt for pent og pyntelig av og til. Litt for ordentlig og grundig deutsch, kanskje, men de framfører heldigvis operaen på originalspråket og den musikalske støtten fra RIAS Sinfonietta er upåklakelig.
Men er den farlig nok?