Kulturnyheter

Tykt og veldig

Oslo Konserthus 14.12.2013 Schönberg: Akkompagnement til en kinematografisk scene, Sibelius: Høstkveld, Luonnotar, Schönberg: Pelleas og Melisande, Oslo-filharmonien, dir.: Jukka-Pekka Saraste, Anu Komsi – sopran

Komsi, foto: Kulturspeilet
Komsi, foto: Kulturspeilet

Det ble for tykt. I forsøket på å finne forbindelseslinjer mellom Edvard Munchs uttrykk og tilsvarende i samtidige komponister i kunstmusikken ble det smurt altfor mye på i det som var det forventede hovedverket ved denne konsertkvelden, Schönbergs Pelleas og Melisande

Det var en konsert i ekspresjonismens skjær. Ekspresjonist var også Edvard Munch. Dette er i og for seg det eneste som knytter Munch sammen med Schönberg. Oslo-filharmoniens tidligere sjefsdirigent Jukka-Pekka Saraste besøker oss et knapt halvår etter at han ledet sin forrige konsert i Oslo. Denne gangen med et program som omfatter såvel denne kvelden som konserter i Aulaen og oppe på Munch-museet. Vi vil ikke ha noen vanskeligheter med å se forbindelsesinjene mellom kunst og musikk med Munchs malerier på veggene på disse stedene.

Lisa Hunts oppfatning av Luonnotar
Lisa Hunts oppfatning av Luonnotar

Men her i Konserthuset må vi ta det som det er, musikk i ren form. Da kan vi heller la tenkene vandre litt friere og forsøke å nyte klangene til Schönberg og den svært senromantiske musikken til Sibelius. Pelleas og Melisande inneholder en god del flott musikk, særlig i de mindre partiene. Men her druknet det nærmest i det veldige orkesteret og de vanvittige tykke klangmassene i det svært senromantiske musikkspråket til Schönberg, endog på grensen helt i ytterkantene av tonalitet.

Da ble det langt bedre med Sibelius. Både Luonnotar og særlig tonesettingen til Rydberg-diktet Høstkveld ble flott framført. Først og fremst tydelig. Sopranen Anu Komsi må ta en stor del av æren for dette. Rydberg-diktet ble foredratt med en del spenstige kromatiske sprang og i den heller ikke ukompliserte Luonnotar som henter innholdet fra nasjonaldiktet Kalevala, illustrerte hun enkelt en del av grunntonen i diktet med enkle armbeveglser. Kledt i nærmest sjøblått for likesom å illustrere myten om ånden som var jordens og vannets opphav.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …