Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 22.2.2014, Mussorgskij/Rimskij-Korsakov: En Natt på Bloksberg, Mussorgskij/Sjostakovitsj: Dødens sanger og danser, Sjostakovitsj: Symfoni nr. 11 ‘1905’, Operaorkestret, dir.: Mikhail Jurowski, Maxim Mikhailov – bass
Mikhailov og Jurowski, foto: Kulturspeilet
Det er umulig å unngå å få Ukraina og det som skjer der akkurat nå i tankene når man hører den mektige 1905-symfonien til Sjostakovitsj. Symfonien ble skrevet på 1950-tallet som et minne om 1905-revolusjonen i Russland da hundrevis av demonstranter ble skutt og drept i St. Petersburg. Blodbadet dannet innledningen til det som kom til å skje ti år seinere med selve revolusjonen og opprettelsen av Sovjet-unionen. Men også i store deler av riket, inklusivt Polen, var det opptøyer og massakrering av demonstranter dette året.
Den blodige søndagen i St.Petersburg i 1905
Vi vet ennå ikke hvilken vei det går i Ukraina men komponisten selv var tydelig på at symfonien kan sees som et uttrykk for opprør mot all undertrykkelse og som et minne om de lidelser som følger med, i 1956 var det eksempelvis Ungarn. Derfor er det uungåelig å la tankene gå i retning av det som skjer i Kiev når komponisten lar geværskuddene snatre i slagverket eller når bratsjene stemmer i med den virkningsfulle sørgemarsjen.
Symfonien er programmatisk i formen i den forstand at ‘den blodige søndagen’ i 1905 danner en hel sats og likeså sørgemarsjen. Den gjør et kraftig inntrykk ikke minst med dagens aktuelle begivenheter så tett innpå.
Denne over timeslange symfonien var hovedinnslaget på denne konserten. Mussorgskij og bass-sangeren Maxim Mikhailov må ha oss unnskyldt at de rett og slett kommer i annen rekke i en slik sammenheng.
Den russiske dirigentenveteranen Mikhail Jurowski må tydeligvis ha følt det svært inspirerende å arbeide med et orkester som dette og i slike omgivelser. Og Operaorkestret hevet seg atskillige hakk over hva vi er vandt til fra den kanten. Det lød overveldende flott i går, noe ikke minst de akkustiske forholdene må ta skylden for. Men også uten tvil en erfaren russisk dirigent som vet hva det dreier seg om.
Med sørgemarsjen i sentrum for denne symfonien etter at geværsalvene har lagt seg gjør denne musikken et ufattelig sterkt inntrykk.