Oslo Konserthus 15.9.2011 Ultimakonsert – Igor Stravinsky: Variasjoner (Aldous Huxley in memoriam), Jan Erik Mikalsen: Ghouls & Moons, Varese: Arcana,Oslo-filharmonien, dir.: Christian Eggen
Samtidsmusikk får neppe Brahms-tilhengerne til å løpe dørene ned i Oslo Konserthus. Slik var det også i går. Ultima-konserten samlet ikke de store skarer men til gjengjeld et absolutt lydhørt og entusiastisk publikum som ville oppleve musikk.
Vi må innrømme at samtidsmusikk tenner oss, det setter en piff inn i det daglige, får oss engasjert, enten vi liker det eller ikke. Det er slik det skal være og vi tør i denne anledning minne om den gamle sannhet i at uten samtidsmusikk har vi ikke noe å spille i framtida (Mozart og Beethoven – og Brahms! – var også samtidskomponister – for sin tid).
Det vi avgjort likte i går var unge Mikalsens Ghouls & Moons, et stort anlagt orkesterverk som vi oppfattet beveget seg i en slags bølger. Det var som brenninger som rullet fram og tilbake på en strand. Disse crescendo og dimuendo lå nesten uhørlig under verket. Av og til tetnet det til, så ble svakere. Besnærende!
Stravinskijs Variasjoner var også et verk du kunne finne mye i. Men vi likte mindre at mye av tiden gikk med på snakk. Hvorfor skal musikk tres nærmest påtrengende nedover oss? Vi er av dem som fengsles av dynamikken og ytterpunktene i seriell musikk som her i sen Stravinskij, ikke så veldig mye hvordan musikken er bygget opp.
Varèses Arcana er et verk langt forut sin tid. Dette verket fra 1920-tallet er absolutt musikk, hvis det er noe som kan karakteriseres som det. Ingen tradisjonelle melodier eller akkorder å gripe fatt i, bare ‘riffs’, korte elementer hvor slagverket dominerer. Varèse kom til å sette spor etter seg, først og fremst gjennom hans supertilhenger Frank Zappa som brukte samme teknikken i mange av sine verk, enten det var rock eller mer seriøs musikk.
Slik går linjene i samtidsmusikken. Det er forunderlig og overraskende å oppleve hvordan grensesprengende verk og komponister har øvd stor innflytelse også på andre felter av vår musikk i dag.