Kulturnyheter

Utadvendt ny sesong

Oslo Konserthus 24.4.2008 Presentasjon av neste sesongs program for Oslo-filharmonien
Messiaen: Fra L’Ascension, Mozart: Konsert nr. 4 for horn og orkester, Tveitt: Velkomne med æra, Mahler: Hva blomstene på engen forteller meg, Brahms: Fra symfoni nr. 4, Oslo-filharmonien dir.: Jukka-Pekka Saraste, Inger Besserudhagen – horn

En betydelig avslappet Saraste kan nå legge fram programmet for sin tredje sesong som sjefsdirigent, alle fotos: Kulturspeilet
En betydelig avslappet Saraste kan nå legge fram programmet for sin tredje sesong som sjefsdirigent, alle fotos: Kulturspeilet

Oslo-filharmoniens sesongprogram ble lagt fram i går. Det viser at landets fremste orkester er på vei vekk fra sparelinjen, som har preget denne sesongens program, og over i en ny og mer ekspansiv fase.

Selv om vi ennå aner sparekniven kan vi i første rekke se at den nye sesongen ytrer seg ved at orkesteret vil befinne seg på reisefot en atskillig større del enn årets. Før konsertene starter i Oslo etter ferien vil orkesteret ha spilt på flere festivaler i Tyskland og rett etter sesongstart i slutten av august drar de til London for å spille på de prestisjefylte Proms-konsertene i Albert Hall, noe det er atskillige år siden sist de har gjort.

Dette er bare en bekreftelse på at orkesteret igjen er blitt et hett internasjonalt navn, noe det uomtvistelig var under Mariss Jansons‘ tid. Mye av dette skyldes den opplagte kjemien – og derav spillet – som har oppstått mellom orkester og dirigent, Jukka-Pekka Saraste, noe som legges merke til internasjonalt. Tidenes største Sverige-turne skal gjennomføres neste sesong og orkesteret vil spille i Concertgebouw i Amsterdam (Mariss Jansons nye hjemmehule), Musikverein i Wien, Philharmonie i Berlin og Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Anne-Sophie Mutter vil delta på de omfattende gjestespillene i mai. Den nærmest eksentriske pianisten Volodos vil spille med orkesteret på festivalopptredene i august.

Inger Besserudhagen
Inger Besserudhagen

Av høydepunktene her hjemme er det verdt å krysse av for framføringen av Sjostakovitsj’ Leningrad-symfoni hvor komponistens sønn, Maxim, kommer for å dirigere. Framføringen vil ledsages av filmklipp fra beleiringen av Leningrad under krigen, de seks hundre dagene hvor byen sto under kontinuerlig daglig bombardement.

Framføringene av Bruckners niende symfoni og Mahlers tredje står for noen andre av høydepunktene. Også ny norsk samtidsmusikk får bredere plass. Lasse Thoresens nye cellokonsert vil bli urframført av Truls Mørk og vi får også oppleve en urframføring av Hellstenius.

Jukka-Pekka Saraste virket avslappet og det er tydelig at han nå på tampen av sin andre sesong som sjefsdirigent føler seg komfortabel og sikker. Han fikk også anledning til å utdype noe av sitt syn på musikken og musikkens rolle. Det er jo ingen overraskelse at en finsk dirigent setter Sibelius høyt. Men han bekreftet også det vi har lagt merke til på flere av konsertene at Bruckner og Mahler også står høyt i kurs.

Presentasjonen av sesongprogrammet ble gjort gjennom en lukket konsert hvor publikum fikk anledning til å høre smakebiter fra neste års program. Mozarts fjerde hornkonsett ble i tillegg framført av orkesterets førstehornist Inger Besserudhagen som egentlig skulle ha spilt dette verket denne sesongen men ble forhindret av sykdom. 

Det var en nytelse å høre henne. Mykt og vart lot hun messinginstrumentet lyde. Vi ble særlig imponert over hvordan hun så sart formidlet de mozart’ske tonene.

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …