Oslo Konserthus 7.5.2015 Irgens-Jensen: Tema con variazioni, Pintscher: Beyond – A system of passing (solo fløyte), Mozart: Konsert for fløyte og orkester, R. Strauss: Rosenkavaleren, suite, Oslo-filharmonien, Eivind Aadland, dirigent, Emmanuel Pahud, fløyte

Oslo fikk besøk av verdens kanskje fremste fløytist i går. Emmanuel Pahud er førstefløytist i Berlin-filharmpnien og kan nok ha vært i Norge i forbindelse med de to konsertene orkesteret har hatt i operaen i Bjørvika. Men denne gangen kom han som soloartist. Det er ingen overdrivelse å si at dette ble en stor suksess.
På tross av de varme fløytetonene i særlig annensatsen i Mozarts fløytekonsert var det likevel Matthias Pintschers solostykke Beyond som tok kaka. Uvandte lyder oppsto ved bruk av pusteteknikk. Det ble fascinerende og spennende. Framføringen for solo fløyte ble gjennomført slik at orkesteret satt på podiet i stummende mørke bare opplyst av svakt blålys. Slik ble all oppmerksomhet rettet mot fløytisten og hans eminente spill – eller pust.
Dette var noe vi ikke hadde opplevd før og knapt kommer til å oppleve igjen. Så kom lyset på og vi fikk oss en kort pause før det var klart for Mozart. Her viste solisten seg fram fra en helt annen side. Nå var det ikke lenger krevende samtidsmusiikk, men lekende og varme toner fra Mozart vi fikk høre. Og Pahud viste seg som en erfaren og jovial scenepersion lighet. Foruten det varme spillet hadde han ikke bare god blikk-kontakt med orkester og dirigent, men nikket også smilende til enkelte på de første benkene i salen.
Vi omtrent smeltet helt i annensatsen. Innsmigrende, flott og betagende! Vi har ikke andre ord.
Pahud var klart det sentrale på denne konserten. Men musikken til Richard Strauss fra Rosenkavaleren satte oss i ytterligere godt humør. Her bølget valsene fram akkompagnert av søte pizzicatto-knips fra strykerne fram i en nærmest endesløs gledesstrøm.