Mozart: Klaverkonsert nr. 24 c-moll K491, nr. 23 A-dur K 488, Mitsuko Uchida – klaver og dirigent, The Cleveland Orchestra, Decca 478 1524, konsertopptak The Severance Hall i Cleveland 4. – 5.12.2008
Det er ikke bare Leif Ove Andsnes som gjør Mozart dirigerende fra klaverkrakken. Mitsuko Uchida har i en årrekke vist at hun er en mester i akkurat dette, ‘hun har dette i sitt DNA‘, skrev en kritiker.
Men i motsetning til Leif Ove Andsnes benytter hun seg her av den store orkesterklangen til et av USA’s ledende symfoniorkestre. DerDet Norske Kammerorkester vinner på sin umiddelbare friskhet, tar The Cleveland Orchestra til gjengjeld igjen på stor og mektige orkesterklang, selv om orkesteret naturlig nok er noe strippet til disse konsertene.
Mozart skrev disse to konsertene i begynnelsen av sin tid i Wien. Men de varslet også at publikum vendte seg delvis vekk fra praksisen med at Mozart spilte og dirigerte sine stadig nye klaverkonserter. Nå var det mer og mer opera det kom til å dreie seg om. Sånn sett innevarsler også disse to sene klaverkonsertene fra Mozarts hånd at en ny tid er i emning.
Denne innspillingen lar oss også fornemme det, det peker noen år framover mot Beethoven og romantikken. Og spillet til Mitsuko Uchida er rett og slett utsøkt.
Det sier en god del om denne innspillingen at opptaket ble gjort over bare to dager selv om konserten ble holdt over tre kvelder!