Oslo Konserthus 10.4.2015 Debussy: Le martyre de Saint Sebastien, Debussy: La damoiselle élue, Fauré: Requiem, Oslo-filharmonien, Jun Märkl – dirigent, Mariann Fjeld Olsen – sopran, Ann-Beth Solvang – mezzosopran, Yngve Søberg, – baryton, Oslo Filharmoniske Kor

Påsken ble musikalsk sett markert med denne konserten. Tre betydningsfulle verk av franske komponister sto på programmet. Det var vakker musikk, inderlig, og sto slik til påskens innadvendthet og fordyping. Tre gode sangsolister, kor og orkester sto for anretningen. Orkesteret var for anledningen forsterket med orgel i Faurés Requiem.
Uten tvil, det lød flott og pent. Både mezzo’en Ann-Beth Solvang og sopranen Mariann Fjeld Olsen imponerte oss, men kanskje sterkest inntrykk gjorde barytonen Yngve Søberg. Jun Märkl ledet det hele foran et opplagt kor.

Men det vakre i musikken var ikke nok. Det var flott så lenge tonene klang ut, kor og orgel er jo noe for seg selv, men konserten gjorde ikke så dypt inntrykk i oss at musikken fortsatt surret inne i hodet vårt utover kvelden. Her var ingen mahler’ske himmelvisjoner eller bruckner’ske katedraler. Heller ikke en lekenhet som hos Mozart.
Men det er påske og snart tid for enten den store hvite vidda eller den dypeste og inderligste kontemplasjon.
Og da får det være slik. Vakkert, som sagt.