Irgens Jensen: Japanischer Frühling, Elgar: Symfoni nr. 1, Solveig Kringlebotn – sopran, Oslo-filharmonien dir.: Peter Erckens

Solveig Kringlebotn sang seg gjennom hostebygene i Oslo Konserthus i går med imponerende sikkerhet og ro. Ludvig Irgens Jensens sangsyklus Japanischer Frühling er et sympatisk stykke musikk lykkelig befridd for den kitsch slik musikk kan invitere til. Opprinnelig skrevet i perioden like etter første verdenskrig, men endelig fullført sent på femti-tallet, er den holdt i en senromantisk ånd men ‘ren’ og uten undøvendig smøreri i seg. Faktisk klang det litt Mahler i enkelte partier, men hovedinntrykket er likevel verkets lyriske og poetiske preg. Rette vedkommende burde se potensialet i en CD-innspilling med kveldens solist.
Solveig Kringlebotn har fått en mørkere og fyldigere klang i stemmen sin. I noen av disse tekstene – eldre japansk lyrikk gjendiktet til tysk av Hans Bethge – kommer dette til sdin fulle rett når vemod og sorg skal beskrives.
Hun er må på vei til store oppgaver ved operahusene på kontinentet, og Wagner venter like rundt hjørnet (se forøvrig Kulturspeilets intervju med henne).
Orkesteret avsluttet medd Elgars nesten timelange majestetiske første symfoni. Hvorvidt viktoriansk pompøsitet står seg mot Irgens Jensens poetiske og nesten minimalistiske tonemalerier, er en sak som kan diskuteres. Peter Erckens og orkesteret hadde i hvert fall lagt seg på en tolkning med drag mot det romantiske hvor det ikke ble spart på de rette effektene.
Edvard Elgars militærliknende marsjer greier seg godt mot abonnentpublikummets oktoberhalser. Men maken til hosting og harking som ble Solveig Kringlebotn til del under gårsdagens konsert! Det er ikke riktig å utsette en vokalsolist for slikt. Desto mer står publikums unoter i skarp kontrast til hva man opplevde under forrige ukes ULTIMA-konsert hvor knapt et enslig hark fikk anledning til å legge seg inn i musikkbildet.
Folk flest skjønner at mobiltelefoner skal slåes av. Er man forkjølet bør man pleie halsen og ikke utsette andre konsertgjengere – og solister og musikere – for unødvendige ‘soniske’ forstyrrelser.
Konserten gjentas i dag.