Mozart: Trioer nr. 4 K502, nr, 5 K542 og nr. 6 K548, Anne-Sophie Mutter – fiolin, André Previn – klaver, Daniel Müller-Schott – cello
Deutsche Grammophon 00289 477 6114, opptak fra konsert i Baden-Baden mai 2005
Denne innspillingen av Mozart tre siste trio’er for fiolin, cello og klaver har en umiddelbar styrke, den er breddfull av samspill og innlevelse.
Nettopp den varmen som oppstår gjør at innspillingen blir sjarmerende og nær. Litt hører med at opptaket er hentet fra konserter i Baden-Baden for mindre enn et år siden. Men hovedsakelig er det den flotte innlevelsen mellom Mutter og Previn som gjør denne innspillingen så unik. Cellisten, unge Daniel Müller-Schott, faller naturlig inn som tredje part i dette samspillet.
CD’en er lansert som en Mutter-plate, men den som overbeviser sterkest er mannen ved klaveret, Andre Previn. Vi skriver mai 2005, Previn har nettopp gjennomført en USA-turne med Oslo-filharmonien og står snart på podiet i Oslo for å dirigere Ravel og Rimskij-Korsakov. I Konserthuset er man mest opptatt av hvorvidt den gamle mannen greier å komme seg opp på podiet, og alle kan se hvor fysisk redusert han er der han stabber i vei.
Men dette er ikke noe som framgår på denne CD’en. Her er det Previns glitrende og lekende spill som tar like mye av oppmerksomheten som hans fiolinspillende frue. Jeg lar meg kanskje imponere nettopp fordi jeg er blant de mange som har opplevd hans fysiske tilstand, bare å se mannen på vei fra hotell Continental til Konserthuset gjør et uutslettelig inntrykk.
Derfor er denne CD’en en stor og behagelig overraskelse. Det er en glede å høre Mozarts triller og elegante løp. Fra konserten stiger det fram et samspill som tydelig røper deres tette tilhørighet og at de har spilt sammen før.
Denne musikalske gleden preger disse tre trio’ene. Når man spiller med slik fryd, faller også Mozart på sin rette plass. Det blir en stemning over det som er helt unik.
En sterk hyllest til Mozart, en varm og god innspilling!