Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 23.3.2014, Joseph Joachim Raff: Romeo og Julie Ouverture, Brahms: Dobbeltkonsert for fiolin, cello og orkester, Berlioz: Symphonie Fantastique, Orchestre de la Suisse Romande, Vadim Repin – fiolin, Truls Mørk – cello, dir.: Neeme Järvi
Besøk av Neeme Järvi og hans orkester fra Sveits, fotos: KulturspeiletJärvi, Repin og Truls Mørk
Veteranen Neeme Järvi og hans nåværende orkester Orchestre de la Suisse Romande ga oss en varm, levende og nærværende konsert i Bjørvika søndags kveld. Attpåtil var to verdensstjerner, Vadim Repin og vår egen Truls Mørk, solister i dobbeltkonserten til Brahms.
Det er nesten nøyaktig fem år siden vi opplevde Neeme Järvisist i Bjørvika-operaen. I åpningssesongen ledet han en konsert på selveste 70-årsdagen sin hvor daværende operasjef Bjørn Simensen var frampå med blomster og klemmer og mintes deres felles fortid i Gøteborg hvor estlenderen var den suksessrike sjefsdirigenten for Göteborg Symfoniker – et orkester han fikk hevet opp i verdenstoppen gjennom sitt 20-årige virke – og nordmannen var konserthussjef.
Nå var han tilbake med sitt nåværende orkester, Orchestre de la Suisse Romande. Som navnet tilsier, det er et orkester som omfatter den franskspråklige delen delen av Sveits, dvs. Geneve og Lausanne. Det er et fremragende orkester som under Bjørvikas herlige akustikk fikk vist seg fram fra sin aller beste side. Temperaturen steg faretruende høyt under framføringen av det mektige tonediktet Symphonie Fantastique. Det resulterte selvfølgelig i ekstranummer med blandt annet Sibelius.
Russiske Vadim Repin og vår egen Truls Mørk er to utøvere i øverste verdensklasse. De framførte den litt snodige dobbeltkonserten til Brahms, en noe merkelig konsert til Brahms å være. Konserten er relativt kort og er ikke dandert med de veldige krussedullene som særlig omgir klaverkonsertene. Men konserten inneholder utrolig vakre partier for de to soloinstrumentene. Egentlig unødvendig å si, men med to verdensstjerner som dette kunne den ikke annet enn å gjøre sterkt inntrykk. Kanskje savnet vi, tatt i betraktning forventningene til to slike størrelser, prikken over i’en.
Men så løftet taket seg med det store tonediktet til Berlioz. Fremragende framført, mye godt solospill og framfor alt varmblodig, intenst og nærværende.
75-åringen på podiet var i et utrolig godt humør på sin andre konsert i Bjørvika-operaen. Bare det alene var verdt en opplevelse!