Kulturnyheter

Vidunderlig vakkert

foto: Lise Kihle

Oslo har i løpet av en uke opplevet tre monumentale orkesterverk, omtrent det fremste som er.

Først fulgte vi Richard Strauss i hans tindebestigning i Alpene. Dernest ønsket Mahler sommeren velkommen på operaen. Til sist opplevde vi Verdi som satte alle kluter til i sitt rekviem. Større kan det ikke bli!

Når to kor og et filharmonisk orkester fyller Konserthuset med vellyd blir det en herlig stund. Her dirret veggene og trompetene gjallet fra losjene. Verdi klemmer til med alt det han har – og det er ikke lite etter et liv som operakomponist! Hans dødsmesse er først og fremst et dramatisk verk. Verdi bruker korene og det stort orkesteret med sitt slagverk og messingblåsere for fulle når helvettes pinsler skal beskrives.

Oslo Konserthus 11.4.2019 Verdi: Missa da Requiem, Oslo-filharmonien, dir.: Jun Märkl, Sarah Fox – sopran, Alisa Kolosova – mezzosopran, David Junghoon Kim – tenor, Mika Kares – bass, Oslo Filharmoniske Kor, Grex Vocalis

Men først og fremst: et utrolig vakkert verk. Han skrev det seint i sin karriere på 1870-tallet.

Solistene var fremragende. I særdeleshet vil vi framheve bassen Mika Karas og mezzo-sopranen Alisa Kolosova. Det var godt å høre en rungende og sterk bass igjen og Kolosova løftet sangen nesten til det himmelske.

Korene skal få sin del av rosen og orkesteret under ledelse av Jun Märkl hadde en av sine beste dager.

Vidunderlig vakkert….

Sjekk også

Gedigent storslagent

Her gjeldet det å være forsiktlig med supertlativene. For det var full opplevelse på Operaen …

Nytelse

En forsmak på turneen: Oslo-filharmonien står foran en stor Europa-turne i sin jubileumssesong og Griegs …