Kulturkirken Jakob 26.1.2001 Vinternattfestival – Antonio Martin y Coll: Chinfonia fra La purpura de la rosa, Xenakis: Aurora, Webern: 5 satser op. 3, Strauss: Metamofoser for 23 strykere Det Norske Kammerorkester, The Harp Consort

Nærmere elleve på fredagskvelden inviterer Det Norske Kammerorkester til nattkonsert i Jakob kirke på Ankertorget. Det var første kveld i årets vinternattfestival – og litt av en opplevelse!
Her kastes de fleste konsertkonvensjoner over bord. Man kan likesom ikke ta med seg de finere vaner og konvensjoner fra Universitetets aula eller Konserthuset når man befinner seg i et kirkerom midt på tjukkeste østkant, dvs. ti meter fra Akerselva. Rommet er perfekt til konserter som disse. Det er bygget en tribune for sitteplasser, montert opp lysbroer og det eneste som minner om kirke er det enorme sentraleJesus-malerier og den flotte klangen i det store kirkerommet.
The Harp Consort innledet kveldens – unnskyld, nattas – konsert med å framføre et stykke barokkmusikk av den spansk-peruanske komponisten Anton Martin y Coll, en serie variasjon er over et dansemotiv, en slags ouverture til hva som kunne ha vært den første operaen som ble framført i Latin-Amerika. The Harp Consort spiller på originalinstrumenter og i disse variasjonene er strengeinstrumentene og rytmen framtredende.
Vi hadde ventet på Det Norske Kammerorkester. Mange av dets medlemmer hadde tidligere på kvelden vært i Oslo Konserthus og deltatt i framføringen av Luisa Miller. For en overgang det måtte være å spille krevende samtidsmusikk av Xenakis og Anton Weberns fem satser fra 1909! Men høydepunktet var likevel framføringen av Richard Strauss’ 1945-komposisjon Metamorfoser, en slags sørgemusikk skrevet om et Tyskland som bokstavelig talt lå i ruiner. Skrevet for 23 solostemmer er det en krevende komposisjon – men den gjør også inntrykk. Terje Tønnesenledet orkesteret fra sin plass som fiolinist.
Klokka var over tolv da tonene døde ut. Vi rykkes tilbake til virkeligheten igjen. Mørk vinternatt i Oslo, regn som pisker ned, hylende trafikk utenfor. Men vi fikk oss en opplevelse vi ikke ville vært foruten.