Vivaldi: La Senna Festeggianti, Gloria e Imeneo
Gloria Sampson, Tuva Semmingsen, Hilary Summers, Andrew Foster Williams, Charles Daniel, The King’s Consort dir.: Robert King
Hyperion CDA67361/2

Den røde presten skrev disse to musikkstykkene på 1720-tallet. De tilhører den typen musikk du ikke forbinder med denne komponisten. Ikke er de heller originale, men heller ikke ‘bruksmusikk’. Snarere kan de ligge opp mot den klassisk formaliserte kirkemusikken vi kom til å høre fra samtidige Bach og Händel. Det forklarer kanskje noe av disse musikkstykkenes lite utbredelse i dag. For Vivaldi har ikke samme gigantiske dimensjoner som de to øvrige på dette området.
For skal du høre Vivaldi er ikke dette førstevalget, for å si det slik. Men er du glad i barokkmusikk, er ikke dette noe dårlig valg.
For det er en særlig grunn ekstra til å velge disse innspillingene, den norske mezzo-sopranen Tuva Semmingsen opptrer på den siste. Riktignok blir forskjellen mellom henne og alt’en Hilary Summers lovlig liten enkelte ganger. Men det skyldes partituret hvor Vivaldi helt åpenbart har skrevet for to mannlige kastrater.
Her er hun myk i stemmen, langt inn til grensen mot det senere romantiske. Det stålet man forbinder med Händels oratorier er altså ikke det en møter. Men det er likefullt sympatisk å møte en norsk sopran i en såpass framtredende innspilling.