The art of Anne Sofie von Otter div. opptak Deutsche Grammophone 472 474-2
Like sikkert som hun gjør seg absolutt best i sin Händel kan vi si det samme og motsatte om hennes forsøk på å slå inn på nye veier og synge cross-over musikk.
Den svenske mezzo-sopranen Anne Sofie von Otter viser med disse to CD’ene at hun har en klar stilling som en av verdens ledende i sin klasse. Om hun ikke eier den snertne elegansen til en Cecilia Bartoli tar hun til gjengjeld igjen med en kjølig prakt og renhet som det er en ren nytelse å høre. La gå da at de raske løpene trives bedre på sydligere breddegrader, for her er det nordisk coolness som teller.
Men i Mozart synes vi avgjort om hennes ikke fullt så energiske koloratur. Det kler faktisk Mozarts melodiøse stil helt ypperlig!
Det er deilig å høre er at hennes stemme trives enten det er Mahler og Berlioz eller Mozart og Grieg. Men klarest og renest er hun som sagt i Händel.
I utdraget vi hører fra Haugtussa – Ved Gjætle-Bekken – bekrefter det som mange mente da denne CD’en kom for et par år siden: bedre innspilling av Griegs sangsyklus var knapt gjort.
Hun har de siste ti årene kommet med en lang rekke CD-innspillinger. Merkelig nok, for de som har opplevd henne på konsert vil mer enn gjerne understreke på at det er det levende møtet med denne artisten som virkelig sitter! Men gjennom det solide grunnlaget hun etterhvert har opparbeidet seg på CD-fronten, vil hun ikke unnlate å gjøre et sterkt inntrykk også her.
CD’en kommer i rett tid til Festspillene i Bergen i slutten av mai. Der vil hun være årets festspillartist og gi konserter så å si hver eneste dag. Vi gleder oss!