Wagner: Ouverturer til Rienzi, Kong Enzio, Das Liebesverbot, Die Feen, Christoph Columbus, Faust
Malaga Philharmonic Orchestra dir.: Alexander Rahbari Naxos 8.55755
En har så lett for å glemme at Richard Wagner skrev betydelig mer enn sine ti store operaer. Rienzi fra før Den flyvende hollender spilles i dag nesten som en av hans fullverdige operaer mens hans to første operaer, Liebesverbot og Die Feen, er mer sjeldent på spillelistene. Utenom i München hvor interessen for Wagner er umåtelig høy.
Det er ikke å legge skjul på at dette er musikk av en langt annen karakter enn den Richard Wagner vi kjenner. På denne CD’en får vi ouverturen til disse tre operaene samt tre andre ouverturer som han skrev dels til skuespillframførelser og dels til konsertframførelsene. Av disse er Faust-ouverturen den mest kjente.
Men for alle gjelder det at man blir overrasket over hvor beethovensk den unge Wagner lød. Disse ouverturene vekker straks gjenklang med Beethovens store ouverturer. Men en lite flash av samtid også. Den unge Wagner lot seg påvirke av tidens musikk og vi hører uvergerlig litt Mendelssohn i dem også.
Men med beethovensk mener jeg at dette er rett og slett staut og flott musikk. Solid og ‘basert på påler’ står den fram og gjør tydelige signaler om hva vi har i vente om noen år. Hans første opera Liebesverbot er stilbruddet og vi skal alle være glade for at Wagner ikke beveget seg videre samme vei og ble en ny Donizetti.
Overraskende solid er også Faust-ouverturen som tydeligvis måtte inspirere svigerfar Franz Liszt til å skrive en symfoni over samme tema. Faktisk har han lånt litt av svigersønnen også. Wagner hadde i tankene om å skrive en stor symfoni over temaet men viktigere arbeider kom snart til å oppta ham. Men ouverturen gjorde han ferdig.
En sympatisk cd som overrasker meg.