Günter Wand-Edition 2, Messiaen: Trois petites Liturgies de la Présence Divine (innspilt 1966), Webern: Seks orkesterstykker op. 6 (innspilt 1966), Fem orkesterstykker op 10 (innspilt 1968), Kantate nr. 1 op. 29 (innspilt 1966), Wolfgang Fortner: Aulodie for obo og orkester (innspilt 1966), Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks dir.: Günter Wand, Chor des Bayerischen Rundfunks, Tiny Wirtz – klaver, Monique Matagne-Cavailles – ondes martenot, Anita Westhoff – sopran, Lothar Faber – obo, Profil Hänssler PH04057
Den tyske dirigenten Günter Wand (1912 – 2002) har gjort seg et navn som en av etterkrigstidens store tolkere av Bruckner. Hans status førte eksempelvis til at han næmest fikk ‘fast’ plass på festivalen i Schleswig-Holstein de siste årene av sin levetid.
Denne CD’en tar for seg innspillinger av nåtidsmusikk. Hvordan faller så dette ut? Mer enn godt nok. Hans versjon av Messiaen er rett og slett av ultraklasse. Når du første gang hører denne musikken venter rett og slett en gedigen overraskelse.
Her er det kraft og snert i den franske komponisten. Men først og fremst overjordisk skjønnhet. Noe av dette frambringes av synthesizer’ens forløper, ondes martenot, som Messiaen gjør bruk av i dette verket.
De øvrige verkene kommer i skyggen av den nesten stjerneliknende framføringen av Messiaen. Det er litt urettferdig for Weberns svært kortfattete og minimalistiske stil krever en annen måte å tenke på, ikke minst et annet sinnelag, for å ta imot musikken. Men det går jo fint an å spille de to komponistene hver for seg og ikke i rekkefølge.
Plateselskapet Profil Hänssler har hatt stor suksess med sine utgivelser av tidligere innspillinger med Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Denne er intet unntak.