Kulturnyheter

Ydmyk Vilde Frang

foto: Kulturspeilet

Valgt på øverste hylle: Tsjaikovskijs femte symfoni er et av Oslo-filharmoniens signaturverk og intet passer vel bedre enn å framføre det nå i jubileumsseongen ved orkesterets 100-års jubileum. Dette var et av de verkene som i sin tid for alvor slo fast at Oslo hadde et eminent orkester som kunne måle seg med de aller beste i verden. Chandos-innspillingene av Tsjaikovskijs symfonier med Mariss Jansons ble den gang hyllet som de beste om noengang var gjort av mesterens symfonier, og den femte sto fram i særklasse. Det banet vei for orkesterets gjennombrudd, en posisjon som har stått seg så å si til dags dato.

Oslo Konserthus 22.8.2019 Elgar: Fiolinkonsert, Tsjaikovskij: Symfoni nr. 5, Oslo-filharmonien, dir.: Vasily Petrenko, Vilde Frang – fiolin

foto: Kulturspeilet

Det er en mektig symfoni der den veksler mellom poetiske tonebilder og mer sprelske utfall med den triumferende nærmest seiersmarsjen som avslutning. Fullt trøkk og enorm stemning på denne jubileumskonserten!

Som innledning hørte vi Vilde Frang i en overbevisende tolkning av Elgars fiolinkonsert. Her var det store muligheter til å folde seg ut med alle de intrikate passasjene verket innbød til. Men Vilde Frang la seg ydmykt til i sine dialoger med orkesteret. Elegant løste hun de tekniske utfordringene. Dobbeltgrepene og sprangene satt som om det var «barnemat». Men selv til northugske vendinger å være måtte hun av og til trekke pusten…. Det skal likevel sies at det var overbevisende å oppleve hvordan hun løste utfordringene på strak arm.

Med denne konseren er jubileumssesongen i full gang. Det var for 100 år siden at Nationaltheatret måtte si takk for seg til sitt orkester og dette dannet grunnstammen i byens nye orkester som straks ble opprettet. Fra operaer, operetter og scenemusikk gikk det nå over til mere symfoniske klanger. Resultatet ser vi i dag. Vi gratulerer jubilanten!

Sjekk også

Gratulerer!

Gratulerer! Her trår vi til med store bokstaver og utropstegn. Noe annet duger ikke. For …

Inn i det hinsidige

Vi snakker ikke om komponistens livssyn. Men vi snakker om en jordisk opplevelse som så …