An Introduction to Entartete Musik
Braunfels, Eisler, Goldschmidt, Haas, Korngold, Krenek, Schreker, Schulhoff, Ullmann
(CD Decca 452 664-2) Entartete Music – the Birth of a Project Video (Decca 074 101-3 VHS Hi-fi)
Decca’s serie med forbudt musikk. såkalt ‘entartet’ (degenerert) musikk fra 30-tallet har vært en større suksess en man kunne forutsett. Noen av utgivelsene har til og med plassert seg på den øvre delen av salgslistene. Og dét var absolutt ikke noe som kunne forutsies med denne type musikk.
Etter at man begynte å lete i arkivene og gitt ut musikk som til nå ikke har vært hørt, er det ikke for sterkt sagt å si at det som har kommet fram til nå har ført til at århundrets musikkhistorie må skrives om. Navn som Berthold Goldschmidt, Viktor Ullmann og Erwin Schulhoff står nå fram som noen av dette århundrets mest interessant komponistpersonligheter. Hvem hadde hørt om disse bare for tre-fire år siden?
Fra før visste vi om Schönberg, Hindemithog Kurt Weill – alle fordrevet av nazistene og politiske flyktninger i nye hjemland. Men med denne serien rykker deres kamerater og kolleger fra komponistklassene, kollokviegruppene og kafebordene i Berlin inn på arenaen og forteller oss at denne epoken var langt rikere på musikk enn det vi visste på forhånd. Mye av musikken som presenteres har ikke vært hør av verden før, som Viktor Ullmanns fenomenale opera Der Kaiser von Atlantis, komponert i konsentrasjonsleiren Terezin.
Frem fra glemselen, dette ble virkeligheten for den da 90-årige Berthold Goldschmidt som helt siden han måtte dra i landflyktighet etter at nazistene overtok i Tyskland, har levd nærmest helt i det ukjente i London. En av de første utgivelsene i serien var hans opera Der gewaltige Hahnrei. Den ble fluksens tatt avHarry Kupfer og satt opp på Komische Oper i Berlin hvor den nå inngår i repertoaret. Komponisten, som døde i høst, ble hentet inn til sitt gamle hjemland, og hyllet på Berliner-Woche i 1993 av selveste forbunds- presidenten.
Slik har denne serien bidratt til å hente fram skatter fra dette århundrets musikkhistorie som ellers ville vært glemt. Og vi snakker om skatter – for dette er musikk av glød og kraft, oppstått i krysningsfeltet mellom forskjellige epoker og stilarter og influert av såvel senromantikk som jazz og mer ekspressive uttrykk. Her finner vi jazz blandet med svulstigere orkesterklanger, musikk laget under påvirkning av tidens dadaisme og surrealisme, kabaret-sanger med kraftige klør og sviende satire. Visste du at Die Brücke-bevegelsen hadde sin avløper innen musikken?
Var du klar over at de feiteste og for den saks skyld også mest klissete klangene fra lydfilmens barndom og hele 30- og 40-tallet oppover var ‘importert’ musikk, laget av tyske og østerriske komponister i landflyktighet? De dominerte filmindustrien og skapet en standard for filmmusikken akkurat som Kurt Weill gjorde med musicalen og musikkteatret. Når vi hører på originalmusikken til ‘Sunset Boulevard‘ eller til Hitchcock‘s førtitallsfilmer – for den saks skyld også Fritz Langs klassiske grøssere, han var også en ‘entartet’ kunstner i eksil – er det navn som Korngold og Braunfels vi møter. Den amerikanske western-filmen kunne neppe vært den samme uten Korngolds mektige panorama av klanger.
Jeg trodde jeg var rimelig godt orientert om denne seriens utgivelser til nå, og at jeg hadde fått med meg det viktigste av det som var kommet. Så feil kan man heldigvis ta. For denne sampleren pirrer interessen for musikk som venter på å bli hørt i sin helhet. Det er operautdrag fra verk av Braunfels, Korngold, Schreker, Krenek og Schulhoff som jeg gleder meg til å ta fatt på i året som kommer.
Kulturspeilet har tidligere foretatt en omfattende presentasjon av denne serien med noen av de CD’ene som er gitt ut. Du kan gjerne åpne artikkelen eller se på oversiktenover fjorårets CD-omtaler.
Videoen gis ut sammen med sampleren. Den er laget som en halvtimes reportasjeprogram med raske snitt fra historiske arkiver, intervjuer med komponister og musikere og masse ledsagende musikk. Det er først når du får bildene foran deg, at du aner dimensjonene bak denne serien. Sterkest inntrykk gjør filmopptakene fra konsentrasjonsleirenes konserter hvor du ser entartete-Musikkomponistene rett før avgangen til gasskamrene.
Det er denne CD’en og videoen du starter med når du skal bevege deg inn i Entartete Musik-serien. Og drøy ikke med å anskaffe deg dem, dette er politisk krutt og musikkutgivelser som setter århundrets offisielle musikkhistorie på hodet. Viktigst av alt: engasjerende og sterk musikk som må ta deg – hvis du har et forhold til seriøs musikk.