Premiere Den Norske Opera 5.10.2002 Ultimafestivalen 2002 – Trygve Madsen: Circus Terra, libretto: Jon Bing, Ragnhild Heiland Sørensen (Iljana), Ingebjørg Kosmo (Samara), Henrik Engelsviken (Kaunda), Trond Halstein Moe (Irenin), Knut Skram (Regini), Magne Fremmerlid (Nomemi), Den Norske Operas kor og orkester, dir.: Woitech Spumy regi: Jiri Nekvasil, scenografi: Daniel Dvorak

Ny norsk opera som til alt overmål hadde urpremiere i vår på statsoperaen i Praha, Statni, der Richard Strauss var sjefsdirigent i flere år. Dette stiller forventningene høyt, for det er ikke hver dag norsk opera blir urframført på selveste Statni. Sist gang var visstnok i 1900 med Gerhard Skjelderups Norsk Bryllup.

Som opera er det intet grensesprengende verk innen norsk musikkhistorie. Det representerer heller ingen sensasjonell seier internasjonalt for Den Norske Opera. I Ultima-sammenheng er det et heller tradisjonelt verk med tonale og tradisjonelle toneganger og slettes ingen nyvinning.
Men premieren er likevel en seier. Først og fremst fordi det – endelig! – vises ny norsk opera. Dernest fordi dette er en produksjon som har vært lagt i tsjekkiske hender. Dermed får man alt hva de kan skape av teatermagi med seg i denne oppsetningen.


Sterkest sto den lange byråkratscenen, som nøkternt sagt ikke hadde noe direkte med handlingen i fabelen å gjøre. Men den var herlig, lang, koreografisk ypperlig og ga oss en god opplevelse.
I det lange forspillet før denne scenen kom også Trygve Madsens musikk tydeligere fram. I nesten hele operaen måtte den finne seg i å stå i bakgrunnen, så å si overkjørt av den spektakulære lyssettingen og scenografien. Det er heller intet grensesprengende verk han har levert. Litt spritet opp med riff fra Stravinskij og lettmusikk – det siste er mest framtredende.
Jon Bings historie er neppe verdt å bli kalt historie. Det er en fabel om et strandet romskip og et menneske som befinner seg i et tivoli som til forveksling er lik vårt samfunns stengsel av regler og forordninger. Men her blir fabelen for uklar og som tekst for operascenen ikke alltid like velegnet. Den understreker at god opera har behov for klar typetegning og en historie som fortelles uten for mye om og men. Slik historien i sin rene form framtrer for oss blir den et oppgulp av forgangen kulturradikalisme og et forsinket sekstitalls opprør mot det bestående.
Det er en lykke at denne produksjonen ble lagt i tsjekkiske hender. Det reddet den, og det gjorde at en i utgangspunktet ubehjelpelig historie fikk bein å stå på og ga oss en opplevelse det var verdt å få med seg.
Spesielt må vi framheve Daniel Dvoraks scenografi. Han er ingen hvem som helst, elev av Svoboda og fra i høst sjef for den andre store operaen i Praha, Narodny (Nasjonalteatret).