Kulturnyheter

Oslo-filharmonien på veien

Oslo-filharmonien, foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven
Oslo-filharmonien, foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven

Det er en stor forskjell i våre hjemlige medieoppslag om Oslo-filharmonien i sammenlikning med hva som ble Den Norske Opera til del i sommer.

De fleste dagsavisene, de utskjelte løssalgsaviser inkludert – har brakt reportasjer i høst om orkesterets aktiviteter og mange gjestespill. Dagbladet spanderte til og med på seg utsendt medarbeider og fotograf til Salzburg.

Det som er interessant er å se hva de Salzburgavisene skrev om gjestespillet fra Oslo.

Publikumsyndling

Salzburgavisene viser hele spekteret av ord og følelser – fra fullstendig jubel til noe nærmest foraktelig neglisjering av gjestespillet. Men så trampet også Oslo-musikerne midt opp i Salzburg-grøten, hvor altfor mange er tydelig fornærmet over Wiener-filharmonikernes mer eller mindre tydelige uteblivelse.

Mariss Jansons blir utropt som ‘publikumsyndling’ i en avis, noe som ikke er vanskelig å få bekreftet. Han gjester Salzburg med mer enn Oslo-filharmonien, og til våren skal han blant annet lede Berliner-filharmonikerne på konserter under påskefestspillene.

Orkesterets framføring av Dvorak og Bartók var ‘på aller høyeste nivå’.

Noen kritikere gledet seg allerede til orkesterets ukeslange gjestespill i Musikverein i Wien i høst.

Andsnes

Leif Ove Andsnes‘ spill i Beethovens fjerde klaverkonser blir rost for sin eleganse. ‘Fenomenal klaverdebut’ var ordene i anmeldelsen til Salzburger Nachrichten. ‘Delikat,’og ‘Subtil’ var noen av superlativene, og man leste også at denne konserten tilhørte noe av det mest spennende som har skjedd i Salzburg i sommer. 

Samspillet med Oslo-filharmonien blir betegnet som ‘herlig symbiose’.

Intrigene

En av Salzburg-kritikerne (signaturen f.e.) var snurt over at Oslo-filharmonien spilte et repertoar som var så ‘sikkert kulinarisk’ at det like gjerne kunne være servert av Wiener-filharmonikerne.

Selv med sin forutinntatt kunne kritikeren ikke annet enn å konstatere at det var overstrømmende stor begeistring for Andsnes. Nyanser burde derfor være på plass, mener kritikeren, som synes Andsnes gjenga Beethovens konsert ‘korrekt’ men at han neppe kan regnes blant de ‘helt store prisvinnerne’ som har besøkt Salzburg de seneste årene.

Sjekk også

Ikke overraskende at operasjefen går

Det er ikke overraskernde at Annelese Miskimmon har valgt å fratre som operasjef i Bjørvika …

Opera i utforbakke

Det meldes at Bjørvika-operaen forrige sesong har måttet oppleve nedgang i publikumsbesøket. Direktøren varsler at …