
Bravropene ljomet i Grosses Festspielhaus i Salzburg da Oslo-filharmonien spilte der på tirsdag, forteller Marit Gaasland fra konserten.
Men Beethovens sjebnesymfoni var bare begynnelsen. Etter avslutningsnummeret, Ravels La valse, nærmest skjelver gulvet i Festspielhaus: “Det trampes nesten uavbrutt for ekstranumre,” forteller hun. Det ble Grieg og Johan Strauss for de fornemme salzburgerne som vet å holde på formene.
Det var første gangen Manfred Honeck ledet en konsert i denne verdensarenaen i sitt hjemland. Neste år vil han være tilbake med Sveriges Radios Symfoniorkester hvor han overtok sjefsdirigentansvaret forrige sesong.
Han sørget for å bryte en barriere i det ærverdige Salzburg når han snudde seg mot salen og annonserte ekstranumrene. Dermed brøt han også grensene mellom dem som vet og dem som ikke vet, og kanskje ikke vil spørre.
Bratsjist Nora Taksdal forteller at filharmonikerne hadde latt seg inspirere av kollegene i Danmarks Radiosymfonikerne som vartet opp med en konsertant fremførelse av Carl Nielsens opera “Saul og David“.
Turnelivet er hektisk. Til mandagens konsert hadde Oslo-filharmonien fått tildelt knapt tilmålt prøvetid mellom Gergievs Kirov-orkester og Wiener-filharmonikerne i Grosses Festspielhaus.