
Premiere Det Norske Teateret 12.10.2012. Moisés Kaufman: 33 variasjonar.
Med: Marianne Krogh, Kirsti Stubø, Jan Grønli, Bjørn Skagestad, Marit Adeleide Andreassen, Kyrre Hellum, Ingrid Andsnes regi: Hilde Andersen.
Den viktigste skikkelsen på scenen i denne teateroppsetningen er ikke en skuespiller. Det er derimot pianisten Ingrid Andsnes som under hele forestillingen spiller deler av Beethovens Diabelli-variasjoner. Musikk og tekst faller etter min mening sømløst inn i hverandre. Og spillet til lillesøster Andsnes er det på ingen måte noe å si på.

Rammen rundt stykket, forskeren som drar til Bonn for å forsøke å finne ut av Beethovens motiver med å lage et kjempeverk på 33 variasjoner ut av en bestilling på en variasjon, som han opprinnelig avslo fordi han fant det fornærmelig å lage noe ut av en så tarvelig valsesnutt, er besnærende. Motivene kan føre til spekulasjoner, og en av de artigste kom også fram i stykket, at Beethoven ville vise at han var mester Bach et hakk større ved å lage 33 variasjoner der Bach hadde laget 32 med sine Goldberg-variasjoner. Men sannsynligheten er jo med dette som så mye annet, at komponisten trengte penger. Syk var han også i perioder.

Jeg synes faktisk at hver gang Beethoven i Jan Grønlis skikkelse opptrådte på scenen, tok dette luven fra alt annet. En av sidehistoriene i stykket – om de to ungdommene – gad jeg rett og slett ikke en gang forsøke å sette meg inn i, selv om Kirsti Stubø som alltid er besnærende vakker på scenen.

Forestillingen er – dessverre – amerikansk i sitt utgangspunkt. Derfor er den lagt opp med sterkt tvilsomme historiske referanser og sammenblandinger av viktige episoder i Beethovens liv i kryss og tvers på flere tiår. Slikt juks og unøyaktigheter hører hjemme i den kommersielle verden der sensasjoner og myter skal selges. Men som seriøst teater er det tvilsomt.

Og få også med Beethovens ord om at han skulle lage noe verden aldri hadde sett maken til. Det er faktisk ord med en sterk sannhet!