Ibsen-festivalen 2012 Nationaltheatret 4.9.
Ibsen: Vildanden
Tone Danielsen, Trine Wiggen, Finn Schau, Tor Ivar Hagen, Bjørn Floberg, Kai Remlov, Mattis Herman Nyquist, Mariann Hole, Andrea Bræin Hovig, regi: Anders Paulin

Vildanden i techno-popversjon. Dette er hva vi opplever på Nationaltheatret. Brian Eno og diverse franske hippe bass/synth-popartister har bidratt vel så mye til forestillingen som salige Henrik. Men at det ble noe ut av det som kunne gi mening, gikk i hvert fall hus forbi for undertegnede. Jeg gikk like upåvirket fra teatret som jeg var da jeg kom. Vel, jeg må innrømme at noe av musikken gjorde inntrykk, den var direkte stygg.

Noen, eller rettere sagt de bakre deler av publikum måtte tydeligvis ha forstått veldig mye. De tissetrengte reiste seg som på signal til stående applaus for noe som i hvert fall ikke kunne være strålende skuespillerprestasjoner. Det avfødte følgende umiddelbare replikk om at hvis en skuespiller sang Bæ-bæ lille lam på scenen ville det hippe og teaterkåte publikummet, eller i hvert fall noen av dem, umiddelbart reise seg til stående applaus!
Pinlig, sier vi bare.

Grepet med at alle skal spille alle rollene og at dette skifter kontinuerlig under forestillingerns gang, forvirrer og gjør det bare verre med den settingen som er valgt. Likeledes innfallet med å bruke mikrofon og stille alle skuespillerne på linje frontalt. En tidligere teatersjef har effektivt vaksinert oss en gang for alle mot slike ‘kunst’-grep med sine oppsetninger.
Derfor er det også vanskelig å si noe om skuespillerne, bare at mikrofonlyden bar godt. Den største rosen i forestillingen må gå til Kystverkets senter for farled, fyr og merker. En seanse helt mot slutten av forestillingen må bare oppleves.
Så sant du orker å lide deg gjennom halvannen time.
Når alt dette er sagt, Anders Paulin skal tross alt ha ros for å forsøke å gjøre noe med Ibsen, forsøke å få oss til å se ham i nytt lys.