Kulturnyheter

Chicago

Premiere Oslo Nye Teater 18.1.2002
Fred Ebb/John Kander/Bob Fosse: Chicago
Andrea Bræin Hovig (Roxie) • Arlene Wilkes (Velma) • Anders Hatlo • Bentine Holm • Johannes Joner • Susanne Fuhr • Toni Ferraz • Tine Erica Aspaas • Thea Bay • Katarina Bakkedal Bozic • Torkel Rønold Bråthen • Toni Ferraz • Jan-Ivar Lund • Hans Marius Hoff Mittet • Silje Haugum Nymoen • Calvin Ray Stiggers • Eli Stålhand • Christer Tornell • Lone Torvik
Regi: Svein Sturla Hungnes • Koreografi: Marianne Skovli Aamodt

Fotos: Marit-Anna Evanger
Fotos: Marit-Anna Evanger

Svein Sturla Hugnes gjør sin entre som teatersjef med en musikal som vil få mange musikalelskere til å besøke teateret.

Chicago har rot i en virkelig historie fra USA i 1924. Det er en urolig tid hvor mord står på dagsorden. Her dreier det seg om kvinner som dreper, dreper sine menn, elskere og blir frikjent. Pressens interesse for disse kvinnene og deres historier, gode advokater, sjarm og skuespill er oppskriften.

Chicago5Maurine Dallas Watkins som er journalist og følger sakene skriver Chicago, og den 30.12.26 blir den satt opp på Magic Box Theatre. Det belyser pressens mulighet til å forlede juryen og være med på å bestemme utfallet av dommen. Stykket får strålende kritikk og blir filmatisert i 1942. Fred Ebb og John Kander fatter interesse og de skriver sangene og musikken, mens Bob Fosse står bak koreografien og Chicago blir musikal.

Chicago er en spenstig forestilling med trøkk. Det er dyktige musikere, dyktige dansere og dyktige skuespillere. Her er ingen spetakulære scenografiske finesser. Orkesteret er sentralt plasert på scenen og får på denne måten en fortellerrolle som bringer historien vidre fra scene til scene.

Chicago6Det er driv og trøkk igjennom hele første akt, og scenen hvor Roxie, Andrea Bræin Hovig, er en marionette i Billys, Anders Hatlo, hender er uforglemmelig. I annen akt tar det litt tid før trøkket er tilbake, og scenen selofan med Amos, Johannes Joner, bryter for mye med tonen i musikalen.

Andrea Bræin Hovig som Roxie Hart og Arlene Wilkes som Velma Kelly er begge dyktige, men det er Roxie som sitter best. Anders Hatlo som advokaten Billy er dyktig, mens Johannes Joner som den stakarslige bedratte ektemannen får vår sympati. Susanne Fuhr er også dyktig som fengslets mama. Ellers er kapellmester Frank Brodal og hans orkester fantastisk dyktige. 

Sjekk også

Det lukter øl på byen i dag

 Hålogaland Teater: Når hjertet slår ut med arman – Brel uten filter – en hyllest …

Nye musikalske stjerneskudd slår gnister på Chateau Neuf

Det er et solid stykke musikalhistorie som i disse dager skrives på Majorstuen, i høstskrud. …