
For en flott opplevelse med en teaterforestilling uten gimmicks og gags, uten blinkende stroboskoplys til dunkende disco! Det ble rett og slert rett og slett en nytelse i seg selv.
Nationaltheatret tar frisk sats på det nye året: urpremiere på teaterversjonen av Ingmar Bergmans Enskilda samtal som er basert på livshistorien til Bergmans mor og hennes egne dagbøker i et opprinnelig manus fra 1990-tallet. Liv Ullmann har skapt et nytt manus for denne sceneversjonen som i grunntrekkene bygger på Ingmar Bergmans egen tekst. Hun har tidligere regissert en film over Bergmans manus. Det er kanskje ingen som har bedre forutsetninger enn Liv Ullmann til å bearbeide stoff som dette. Hun bodde i flere år sammen med Ingmar Bergman og de har en datter sammen. Nå har hun varslet at med denne oppsetningen tar hun farvel med teaterscenen. Muligens, men her er vi ikke helt overbevist. Hun har ennå mye inne, for å si det slik og får en gammel sirkushest fjerten av sagmugg vil den opplagt vrinske.

Vi hadde derfor store forventninger da vi satte oss ned for å se den første teaterforestillingen på Nationaltheatret i 2016. Og forventingene ble langt på vei innfridd. Dette er rent og ekte teater. Ukunstlet og rett fram. Enkel dekorasjon, ingen tricks.


Marte Engebrigtsen bar mye av forestillingen, hun var så å si kontinuerlig inne på scenen. Ellers må jeg si at de mer garvete skuespillerne som Bjørn Skagestad og Kari Simonsen, utvilsomt var de som mestret scenerommet, det å stå under gullbuen, best. Sistnevnte knyttet forestillingen sammen som forteller.
En detalj: forestillingen inneholder en nakenscene. Denne var ydmykt gjort slik at nakenheten ikke forstyrrer eller distraherer på noe vis.

Forestillingen skal senere ut på turne for Riksteateret.
Nakent teater skåret inn til beinet, en flott forestilling!