
Vi kan trygt slå fast at oppsetningen av Parsifal som innledet årets festspill i Bayreuth vakte fra tildels blandet og behersket til formidabel jubel etter premieren sist fredag. Det var første gang en nordmann sto ansvarlig for regien i en oppsetning i Bayreuth og det var den 38-årige Grorud-gutten Stefan Herheim som sto for det.
Riktignok oppsto det en del spredte buinger i salen i en scene i annenakten der Stefan Herheim foretok en kavalkade over tysk 1900-talls historie og for første gang siden 1944 vaiet hakekorset over scenen i Bayreuth. Forskjellen var bare at den gang var det alvor – naziflagget var offisielt – mens det denne gangen var ledd i en sceneinstruering.


Parsifal har de siste årene ført en svært omdiskutert tilværelse i Bayreuth. I 2004 var det premiere på en oppsetning som vakte rabalder, for å si det pent. Stefan Herheim sparer ikke på effektene i årets oppsetning heller. Her er det badekar og Hitler-Jugend kledt i matrosdresser. Men suksessen i år var overbevisende uten sinte uttalelser fra såvel hovedrolleinnehaver som festspillsjef. Mye av sukssen må også uvilsomt tilskrives den italienske ledelsen av framføringen: Daniel Gatti lot Wagners musikk brette seg ut i en rolig og langsom form.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur