
Det skrives historie på Nationaltheatret førstkommende lørdag. Da er det duket for premieren på teaterversjonen av Knut Hamsuns Markens Grøde i en tolkning av den ekspresjonistisk anlagte unge tyske teaterinstruktøren Sebastian Hartmann. Han står sammen med Hege Randi Tørressen ansvarlig for tilretteleggingen av stykket fra roman til teater.
Markens Grøde er Nobelprisvinner Knut Hamsuns mest berømte roman. Det er en fascinerende fortelling om nyrydderen Isak som startet med to tomme hender i villmarka og endte som rik gruveeier og bergverksmann. For Hartmann er det blitt en utfordring å forsøke og omdanne Hamsuns tekst til teater. Til dette har han hatt god hjelp av sin faste scenograf Susanne Münzer. Nesten et tonn med bark går med til hver oppsetning der den strøs utover scenen. Isak går rundt med spade og barken tjener opplagt hensikten med å symbolisere jorda han rydder. Med vann til blir det utvilsomt en lukt som ikke akkurat særtegner et gammelt støvet teater!

Allerede på dette tidspunktet måtte Hamsuns stoff ha begynt å surre hardt rundt i hodet hans. Det var mange som stusset over at han valgte å si nei til teatrets tilbud om å bo i den faste gjesteleiligheten trygt plassert på Oslo 2 i regiperioden. I stedet valgte han en ensom hytte uten vann og strøm langt inne i Raudsjømarka i Enebakk. Nå skjønner vi hvorfor.

Det skrives teaterhistorie på Nationaltheatret førstkommende lørdag.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur