
Det var ikke den helt store susen over det programmet som operassjef Bjørn Simensen i dag kunne legge fram for neste sesong. Det blir den siste fulle sesongen på Youngstorget. Sesongen deretter vil innebære åpningen av det nye operahuset i Bjørvika – før planen!
Dette bærer også kommende sesong preg av. Ingen store nyheter og ingen store satsinger. Ressursene skal tydeligvis forbeholdes Bjørvika og det vi har i vente der.
Det eneste vi noterer er at Mozart siste opera, La Clemenza di Tito, vil få premiere. Det er en opera Mozart skrev umiddelbart etter Tryllefløyten men at den har hatt samme suksess i ettertid vil være for drøytt å påstå. Likevel har den elementer som kan fascinere, særlig mot slutten. Unge Helge Rønning vil synge tittelrollen og produksjonen skjer i samarbeid med statsoperaen i Hamburg hvor den ble spilt for et år siden.

Sesongens andre operapremiere vil overraskende nok bli Barberen i Sevilla. Her vil vi få gjensyn med Virginia Tola i rollen som Rosina. Denne oppsetningen, som egentlig er fra Nancy, vil vi vedde mye på vil følge over til Bjørvika.
Andre store nyheter er det ikke, utenom at det blir gjensyn med Rosenkavaleren som overraskende for mange har måttet drøye ganske mange sesonger etter premieren for over ti år siden i regi av Folke Albenius. Her vil vi kunne oppleve at de tre fremste kvinnelige sangerne vi har i Norge for tiden – Solveig Kringlebotn (feltmarskalkinnen), Randi Stene (Octavian) og Elizabeth Norberg-Schulz (Sophie) – vil spille sammen i enkelte forestillinger.
Rosenkavaleren er kanskje forrige århundrets største opera. Den overgår Ariadne auf Naxos på alle måter, ikke minst i lengde (!) og kan trygt utropes som vår tids Tryllefløyten. Vi gleder oss!
Olaf Henzold fortsetter sine Wagner-konsertante framføringer. Etter Das Rheingold følger Die Walküre hvor faktisk nesten alle medvirkende fra den suksessrike operaframføringen for knappe ti år siden er byttet ut. Og inn kommer ingen ringere enn Jane Eaglen – en av vår tids absolutt fremste Wagner-sopraner!
Mye skjer også på ballettfronten med et nytt verk av Jo Strømgren.