
Der Bürger als Edelmann er den tyske tittelen på stykket slik det er blitt bearbeidet av Hugo von Hofmansthal og laget musikk til av Richard Strauss. Det har sin plass i operahistorien fordi det dannet forløperen til Ariadne auf Naxos, en av Richard Strauss’ mest framførte operaer.
Universitetets aula 19.4.2016 Lully: Le Bourgeois gentilhomme, Richard Strauss: Der Bürger als Edelmann, Det Norske Kammerorkester, Terje Tønnesen – leder, Theodor Janson – forteller
Ved denne framføringen hadde man valgt å framføre Lullys og Richard Strauss’ musikk sammen og knytte det sammen med en forteller. Selv om vi nok har noe å sette fingeren på, ble kvelden absolutt underholdende. Det var morsomt stoff som ble bragt fram av anekdoter og fortellinger, som gjorde at vi kunne forlate aula’en i godt humør.

Theodor Janson bandt det hele sammen som forteller der han stilte i hvit solkonge-pysj. Enkelte ganger følte jeg at han beveget seg farlig nær simpel farse, men for Frogner-fruene i salen slo det tydeligvis godt an. Det ligger noen århundrer mellom Lullys og Richard Strauss’ musikk. Det er likevel bemerkelsesverdig at Richard Strauss evnet å beholde den lett flanerende og joviale stemningen i sin musikk, slik også Lully preget den.
Det var god trivsel både på scenen og i salen. Vi trivdes, dette var morsomt!