
En av disse er Peer Gynt-oppsetningen ved Berliner Ensemble. Forestillingen hadde premiere i vår og vakte stor oppsikt, ikke minst fordi den viste scener man ikke var vant til å se på det ærverdige Brecht–teateret i Berlin. Sammen med oppsetningen av Bortføringen fra Seraillet på Komische Oper utgjorde den mat for den tyske skandalepressen som fråtset i av store oppslag fram til sommeren.
Oppslagene er blitt noe mer dempet etter at Die Welt utropte Mozart-forestillingen som årets beste. Den vakte slik begeistring at den står på spilleplanen hele denne sesongen også.
Peer Gynt kom ikke til Norge. Forståelig nok fordi den er ikke rent liten utstyrsmessig og med antall medvirkende. Kostnadsmessig vil det kanskje medført å redusere på 2-3 øvrige vanlige gjestespill ved årets festival.

Kanskje er Grieg lagt inn bevisst for å skape en slags avstand til dramaet. For Peer er i denne oppsetningen framstilt som en nåtidsborger. Solveig venter på ham i en 17 etasjers bygning og skipet som fraktet ham hjem til Norge er erstattet med en motorsykkel.
Salslysene står på under hele forestillingen mens Peer bykser omkring på jakt etter «damer» som han slenger over skulderen på brannmannsmaner. Anitra sitter naken på en hest og hun spilles av en modell med bakgrunn i den virkelige pornobransjen. Løken som Peer skreller av finner han på en snackbar.
Forestillingen spilles i Berlin i hele høst.
KULTURSPEILET Nyhetet, omtaler, intervjuer og reportasjer om alt av kultur
