Premiere Den Norske Opera & Ballett 4.6.2011, Britten: Peter Grimes, Henrik Engelsviken, Solveig Kringlebotn, Ole Jørgen Kristiansen, Hege Høisæter, Frances McCafferty, Thor Inge Falch, Espen Langvik, Ketil Hugaas, Silvia Moi, Mariann Fjeld Olsen, Kjell Magnus Sandve, Yngve André Søberg, Musikalsk ledelse: John Helmer Fiore, Regi: Paul Curran

Han skriver seg inn i gullskrift med sin sterke tolkning av tittelrollen i Peter Grimes, tenoren Henrik Engelsviken. Vi har opplevd ham i store roller før, og han har overbevist sterkt en rekke ganger. Men det er med denne rollefortolkningen han for alvor markerer seg som en av de aller største sangerne her hjemme. Og måten han gjør det på er gjennom en sterk dramatisk utførelse av den krevende tittelrollen i Britten’s opera. Her sitter særlig tredjeakten som et varig minne.

Og en tredje blomst skal vi også utdele: oppsetningen hviler så å si helt på operaens egne krefter. Her er det norsk fra grav til scene (til og med dirigenten John Fiore regner vi med her i og med at hans mor er fra Lillestrøm). Det er bare regissøren, operasjef Paul Curran og den skotske mezzo-sopranen Frances McCafferty som ivaretar karakterrollen som den sladregærne medisinforstyrrete kjærringa mrs. Smedley, som kommer utenfra. Hvilket operaensemble i verden kan vise til at de kan gjennomføre en så krevende opera som Peter Grimesmed så å si bare egne krefter?


Dessuten er historien sterkt sosialrealistisk. Skildringen av det harde og strevsomme livet i fiskerlandsbyen i Suffolk på øst-Englands kyst inneholder de rette ingredienser av storm, vind, fiskeslo – du nesten merket lukta i salen! – og hardt arbeid. Lynene flerrer og vinden river i husene mens folk strever seg rundt i mørket med sine stormlykter. Som de barske ytre forholdene blir også menneskene tilsvarende tegnet. De er harde og sterke. Peter Grimes, som vi skal føle sympati med, preges også av disse forholdene. Han slår sin kvinne når han møter motstand. Og det mer enn antydes at han også mishandler den unge hjelpegutten.

Britten har skrevet musikk som er dramatisk og fengslende. Ikke en overflødig note og absolutt ingen bravur-arier. Her er det nakent og nøkternt, rett på sak. Dermed tvinger han fram historien og det grufulle som skjer under dystre forhold der bygdedyret faktisk forårsaker de største katastrofer.

Da vi kom ut etter tre og en halv time, ble vi blendet av sola. Takk for lyset og vår nordiske forsommer som viser oss kontrastene i tilværelsen etter at vi har opplevd denne mørke historien! Med denne oppsetningen er den tredje fulle sesongen i Bjørvika-operaen over. Dette blir bare mer og mer fantastisk, hvilken strålende gave til det norske folk dette huset er, og hvilken oppslutning og entusiasme det møter!


