Sesongpremiere Den Norske Opera 16.10.2006 Richard Strauss: Rosenkavaleren, Feltmarsjalinnen: Solveig Kringlebotn, Baron Ochs: Reinhard Dorn, Octavian: Randi Stene, Faninal: Trond Halstein Moe, Sophie: Elizabeth Norberg-Schulz, Marianne: Itziar Galdos, Valzacchi: Svein Erik Sagbråten, Annina: Kari Hamnøy, En sanger: Henrik Engelsviken, En politikommissær: Njål Sparbo, Den Norske Operas kor
Den Norske Operas orkester dirigent: Dietfred Bernet, regi: Folke Albenius

Å oppleve Rosenkavaleren er rett og slett vidunderlig vakkert. Det finnes neppe noe mer vidunderlig stykke i hele operalitteraturen – kanskje med Mozart som unntak, og kanskje må endog de vakreste partier av Tryllefløyten finne seg i være en hårsbredd under Richard Strauss’ herlige musikk.





Av disse var det den mest erfarne, Randi Stene, som gjorde umiddelbart sterkest inntrykk i første akt. Hun har også gjort ‘bukse’rollen som Octavian for syv år siden i København, med samme dirigent, Dietfred Bernet. Hennes rutine var nok avgjørende her. Siden jevnet det seg mere ut, og i den avsluttende tersetten var det tre likeverdige kvinnelige sangere som opptrådte. Denne tersetten sto etter vår mening for noe av det absolutte høydepunktet ved denne oppsetningen.
I denne operaen gjennomfører Richard Strauss det han startet på i Elektra, de sentrale kvinnerollene blir jevnt fordelt med tre. Dette kom til i mer eller mindre å prege alle hans senere operaer. Solveig Kringlebotn gestalter den utfordrende rollen som feltmarsjalinnen som tar seg en ung elsker – 17-årige Octavian – for hennes gemal er stadig ute på jakt (og sikkert andre eventyr). Det er en svært stor rolle fordi det også stilles sterke krav til selve skikkelsen. Den skal fylle hele rommet og den skal symbolisere det gamle keiserdømmet med dens skikker, makt og tradisjoner.
Det var derfor ikke å undres over at Solveig Kringlebotn kunne virke en smule usikker i starten på førsteakten. Men hun sang og spilte seg opp med den avsluttende tersetten som det store høydepunktet. Også her i tredjeakten fikk hun for alvor vist fram noe av operaens bittersøte innhold, la ungdommen komme fram og få hverandre, vi ‘gamle’ eller (såvidt) tilårskomne har hatt vår tid og må overlate arenaen og følelsene til de unge.
Elizabeth Norberg-Schulz sang rollen som ungpiken Sophie som til slutt får sin Octavian. Rollen er lett og lys og den passer henne derfor svært godt. Men hun har også kraft i stemmen, noe vi så avgjort merket i tersetten. Her hevet hun seg topp til lik linje med de to øvrige kvinnelige hovedrolleinnehaverne.
Men det var ikke bare disse tre. Reinhard Dorn er nevnt. Hans Ochs har det buldrete og rå denne skikkelsen inviterer til. Og vi må nevne flere, Itziar Galdos og Trond Halstein Moe er blant dem. Det er forøvrig en imponerende stor rolleliste. Richard Strauss og von Hofmansthal fornekter seg ikke og tar i bruk så å si alt hva de evner å få inn i fire og en halv times opera av situasjoner, roller og figurer.
Det gjelder også orkesteret. Det er ingen minimal oppsetning. Richard Strauss tar her i bruk hele det veldige orkesterapparatet – og mere til. Den Norske Operas orkester virket litt overveldet helt i starten men Dietfred Bernet dro det fint inn og sørget for at musikkbildet ikke ble for tyktflytende men passe presist. De har en stor del av æren for at dette ble en vidunderlig og vakker opplevelse.
Denne oppsetningen vil stå på spilleplanen i tiden utover med flere andre spennende rollekonstellasjoner enn det vi opplevde på premieren. Gå og se – og hør – den!