Urpremiere Den Norske Opera 5.11.2005 Gisle Kverndokk: DEN FJERDE NATTEVAKT, etter Johan Falkbergets roman. Libretto: Ivar Tindberg
Frode Olsen, Toril Carlsen, Ketil Hugaas, Hege Høisæter, Nils Harald Sødal, Thor Inge Falch, Tone Kruse, Åse Rakel Bøhn, Ulf Øien, Berit Aarøe, Ole Hermod Henriksen, Sven Nyhus – fele, Den Norske Operas kor, Den Norske Operas orkester, Musikalsk ledelse: Rolf Gupta, Regi: Ivar Tindberg

Det tok nærmere seks år for Gisle Kverndokk å fullføre denne operaen som er bygget over et av Johan Falkbergets hovedverk, historien om presten Benjamin Sigismund og bergmannsdattera Gunnhild. Men det er seks år som er som er godt anvendt for resultatet er absolutt overbevisende bra.

Johan Falkbergets roman kom i 1923. Den har en viktig plass i hans litterære produksjon. Den handler om den ulykkelige og umulige kjærligheten og om bygdedyrets dom. Det siste er dempet noe ned i denne operaen for forfatteren så helt opplagt ytterligere dimensjoner ved dette, Røros-samfunnets sosiale lagdeling og de kondisjonertes liv kontra bergverkfolkets. I stedet konsentrerer Svein Tindberg og Gisle Kverndokk seg om grunntrekkende i historien om presten og bergmannsdattera. Ibsens kompakte majoritet eller Sandemoses Jantelov danner bare bakgrunnskulisse.


Ivar Tindberg gjør ikke mye drama av første akt. Han lar den finne sted etter et kjent mønster, forholdene og omstendighetene skal introduseres og beskrives. Til tider blir det også langtekkeliig. Her er også operaens svakhet, det ble for stillestående før pause. Man tør ikke ta i bruk de sceniske virkemidlene. Dreieskiva står symbolsk nok stille.




Har du ikke sett snøvær før på en scene så gled deg til den ypperlig lyssatte effekten som du får se etter pause. Fantastisk!


Men sterkest overbeviser utvilsomt Ketil Hugaas som klokkeren Ol-Kanelesa (Ole Korneliussen). I dramaet er han Gunnhilds onkel og en slags fosterfar. Men han tillegges også en figur som dramaets forteller og tilrettelegger, den som representerer fotfolket og tradisjonene. Fela som han bærer på i innledningen som spellemann blir spillemessig ivaretatt av Sven Nyhus som kommer inn flere ganger under dramaets gang kledd i spellemannsdrakt. Umiddelbart virket dette folkloristisk og unaturlig men falt fint på plass under dramaets gang.
Sven Nyhus er selv en levende legende. Han har betydd mye for å gjøre Rørospolsen kjent og var også knyttet til Johan Falkberget som i sine senere år så talentet i den unge gutten og sørget for at han fikk musikkutdanning. Musikkbitene som er flettet inn i operaen er heldigvis ingen enkeltstående numre men føyer seg fint inn til helheten.
Dette er den første store operaen som er et resultat av det langsiktige arbeidet som startet med Operatoriet i sin tid. Komponister får her anledning til å prøve sitt stoff og sine ideer før det er helt ferdig. At det til de grader er så vellykket som denne operaen bør få surmulende kritikere over Den Norske Operas manglende ansvar for samtidsopera til å bli litt mer ydmyke. Det tok tross alt seks års arbeid å få fram denne operaen.
En stor kveld med et stort drama. I første rekke er det Johan Falkberget og Gisle Kverndokk som skal få æren av dette flotte resultatet. En opera som sitter. Et drama du ikke blir ferdig med.