Premiere Den Norske Opera 6.11.2004, Verdi: Il Trovatore (Trubaduren), Ragnhild Heiland Sørensen, Trond Halstein Moe, Sibongile Khumalo, Henrik Engelsviken, Kjersti Reppe, Carsten Stabell, Marek Lipok, Musikalsk ledelse- Olaf Henzold, Regi, scenografi og kostymer – Mikael Melbye

Som vanlig ved operaframførelser er det musikken som seirer. Det som redder denne oppsetningen fra å bli rene katastrofen, er Verdis musikk slik den er framført av sangere og musikere. Det var også ekstra hyggelig å møte igjen Olaf Henzold i orkestergrava.
Den danske gjesteinstruktør Mikael Melbye har gapt over alt for mye. Han har proklamert Verdis drama til å bli noe tidløst, et drama som har aktualitet til vår tid. Sikkert nok er kjærligheten, hevntørst og strider tidsløst og har eksistert så lenge menneskene har eksistert men Mikael Melbye har tatt seg vann langt over hodet. Vi steiler mot at grev Luna og hans folk blir utropt som og kles opp som Al Qaida- og Hizbollah-tilhengere mens sigøynerne er flyktninger fra Serbia som hopper inn i amerikanske commandouniformer. Illusjonene brytes og det blir ikke enkelt for en stakkars tilskuer å følge dette. Handlingen bygger på et skuespill som har handling fra Nord-Spania på 1500. århundre.


I overgangene skulle instruktør ha samarbeidet mer med dirigenten og vært ydmyk overfor Verdi. Sceneløsningene roper jo etter glidende overganger! Det hadde tross alt vært bedre å senke teppet og ikke følge dreieskivas gang fra det ene like trappeoppbygget til det neste. Slik det blir skaper forestillingen momenter av rett og slett kjedsommelighet.


Vi har kanskje gjennom flere år vært altfor bortskjemte med Stein Winges teatrale realisme og burleske fantasi i grepet om operaforestillinger. Men det skal ikke slåes under en stol at vi i går savnet en erfaren teaterinstruktør som så de store mulighetene som var lagt opp til forestilingen gjennom de enkle men effektfulle projiseringene. Opera er ikke bare sang og musikk, det er også handling, følelser og levende mennesker som gestalter roller vi skal leve oss inn i!
Den Norske Opera hadde fortjent en bedre versjon av en av Verdis mest spilte og populære operaer. Jeg må faktisk si at jeg likte atskillig bedre versjonen fra tyve år tilbake enn det jeg så i går!