En ny-oppsetning av Aïda har åpnet sesongen på Italias prestisjeopera framfor noen, La Scala i Milano. Det var en åpning i stor stil, i den fornemste losjen satt statsminister Prodi sammen med den tyske forbundskansler Merkel. Og de øvrige losjene og salen forøvrig var fullt besatt med diplomater og dignitærer, de rike og mektige, alt som kunne krype og gå av de som betyr noe i dagens Italia. Det er ingen liten begivenhet når operaen framfor operaer i operaens hjemland starter sin sesong, ei heller med en nyinnstudering av nasjonalkomponisten Verdis mest spektakulære opera.
La Scala har sesong fra desember til desember. Derfor finner alltid sesongåpningen sted rett før året slutter. Operascenen har de siste årene opplevd store tumulter som kuliminerte med at legendariske Riccardo Muti måtte gå av som sjefsdirigent og kunstnerisk leder for snart to år siden, noe som resulterte i at den Wien-bosatte sunnmøring Arild Remmereit måtte overta konserter på et døgns varsel, noe han gjorde med glans og skaffet seg internasjonal berømmelse.
La Scala har gjennomgått en omfattende opp-pussing med nye sidescener og nytt snorloft og har det siste året framstått i nærmest ny drakt men med den gamle salen og tradisjonell atmosfære i full behold. Den nye ledelsen har også maktet å nesten fordoble antall forestillinger, og operakomponister som Wagner, Richard Strauss, Janacek og Sjostakovitsj har rykket sterkere sterkere inn sammen med de italienske klassikerne. Subsidiene fra den nye sentrum-venstre regjeringen har økt betraktelig sammen med betydelig økte bidrag fra byen selv.
Men fagforeningene i Italia er ikke tause. Det var musikerunionen som tvang Muti i kne, og foran sesongåpningen hadde andre fagforeninger tatt oppstilling på plassen foran La Scala med plakater som fordømte det de oppfattet som sløseri med finkultur på La Scala, ‘una vergogna nazionale’, ‘en nasjonal skam’, sto det på plakatene. Også protester mot Irak-krigen, som Italia har trukket seg ut av forlengst, var til stede.
Denne nyoppsetningen av Aida er instruert av 83 år gamle Zeffirelli, som satte opp sin første La Scala-forestilling i 1953. Dette er den fjerde oppsetningen av Verdis populære opera Aida han gjør på La Scala. Han har laget en full oppsetning av Verdis egyptiske opera i seks scenebilder med gyldne templer, kor og ballett. Bare kameler og elefanter var unntatt. Men den nye sceneteknikken tillot fire personer kledt ut som store fugler å sveipe over scenen. Også sangerne var hentet fra øverste hylle, Violeta Urmana og Roberto Alagna sang i de to ledende rollene og dirigent for det hele var Riccardo Chailly.
‘En triumf’, skriver La Repubblica.
Store planer eksisterer for La Scala framover. Daniel Barenboim er engasjert som fast gjestedirigent. Han skal åpne neste sesong med Tristan og Isolde og gjennomføre en komplett Nibelungen-ring om et par år.