
En svært god bok med flere dimensjoner. Hvis man bare tar den ene siden av saken: norske ungdommer som i hundretalls hver sommer reiste ned til ‘sosialismens fyrtårn’ på Balkan, dette er interessant nok. Hva drev oss? Hvorfor?
Rune Ottosen var også som jeg fenget av dette fenomenet på denne tiden. Sterkt innvevd i privatliv og kjærlighetsliv som det etterhvert ble.

Rune Ottosen: Turist i Utopia – Reiser i ideologi og albansk landskap, 310 s. Dreyer forlag 2017
Det som er så befriende å lese er at forfatteren ikke tyr til noen pinlig Canossa-gang. Han står for sitt engasjement den gangen, men ønsker å snakke ut om det for de som kommer etter ham. Det gjør han med rak rygg og rett-fram tale og det er ikke bare den ene veien han retter skytset mot. Han oppdaget etterhvert at det lå en mappe på ham fra militærtjenesten. Men etter grundige undersøkelser viste det seg å være på hans far, Kristian Ottosen, hedersmannen som den gangen kan sies å ha reddet mange nordmenn som som han selv satt i nazistenes dødsleire. Selv satt han inne nesten hele krigen og ble underveis godt kjent med både Gerhardsen og Bratteli. At Sikkerhetspolitiet (da SIPO) skulle lage en mappe på ham, sjokkerte sønnen og han satte det i sammenlikning med hva han etterhvert fikk vite om det brutale diktaturet i Albania. Metodene og tenkingen var de samme selv om overgrepene selvfølgelig var som natt og dag.


Hans ærlighet har til og med fått den gamle AKP-hateren Bernt Hagtvedt til nærmest å bli stum av beundring, hans reaksjon på boka er at den bør alle tidligere partikamerater av ham lese!



Men menneskene da? Joda, svært hyggelige og etter forholdene, svært åpne. Særlig tolkene som hadde lov å snakke med oss utlendinger, var det lærerikt å diskutere med. En av dem førte lange og nyttige politiske resonementer om Kina, Norge og Albania i lys av EEC-kampen den gangen. Dette ga mange av oss viktige ting å tenke på og kunne forklare det senere bruddet mellom Kina og Albania.
Et morsomt intermezzo: På turen i 72 deltok en gruppe skuespillere fra Det Norske Teatret. De spilte vikinger i Skagestads EEC-stykke, og dette var naturlig en del av deres scenepåkledning, da de skulle igang igjen rett etter ferien. Men i Albania gikk det ikke. De lot seg klippe på verandaen på hotellet. Vi er skuespillere, hylte de. De så jo heller ikke ut etterpå….
Det viktigste jeg fant ved boka til Ottosen er selvoppgjøret, at han på alvor og med stor seriøsitet går inn i problemet med at godt utdannet norsk ungdom, som han selv, uten videre kunne godta et samfunn med vilkårlige arrestasjoner og henrettelser når de selv nærmest så det og vitnesbyrdene lå rett foran dem. Dette er en debatt som ikke er slutt med denne boka. Den må bare fortsette!