
Hege Høisæther og Magne Fremmerlid kunne markere sin avskjed fra Den norske opera som solister med et brak. Intet mindre enn Wagners mektige Nibelungen-ring – i sterkt forkortet versjon – sto på programmet.
Opp gjennom tidene er det blitt gjort mange forsøk på å komprimere Wagners mektige verk. Bjørvika-operen framførte også en forkortet orkesterversjon av det i sin åpningssesong.


Den Norske Opera & Ballett 3.6.2016 Wagner: Ringen på åtti minutter, regi: Stein Winge, med: Hege Høisæther, Magne Fremmerlid, musikere fra Operaorkestret og Oslo Sinfonietta, dir.: Christian Eggen
Men på scene 2 er det ikke plass til 100 musikere i graven. Derfor må det bli smakebiter, antydninger og kutt. Valkyrierittet antydes eksempelvis gjennom selve grunnriffet.

Unntakene finnes. Kirsten Flagstad oppnådde å slå gjennom for alvor i en alder da hun ikke akkurat var noen ungdom lenger.

Hovedvekten på denne oppsetningen var altså at de to sangerne kunne framføre partier fra dette veldige eposet som kunne stå som en verdig avskjed fra operaen som sangsolister. Derfor kan ikke dette bedømmes som en forestilling, snarere som et bilde på hva disse to fremragende sangerne kan yte sammen. Noen episk historie fortelles altså ikke, eller gis bare referanser til. I stedet får vi biter av den. Stor vekt er eksempelvis lagt på avslutningsscenen av Die Walküre hvor Wotan spenner en ild av flammer rundt klippen der hennes yndlingsdatter Brünnhilde er lagt, kanskje for evig tid.
Men et lite glimt av selve grunnhistorien i Wagners mektige verk gis i denne forestillingens siste scene der Waltraute kommer på scenen og forkynner gullets forbannelse: Vokt deg for ringen!
Omfanget av forestillingen er derfor gjort på enklest mulig vis. Men det fungerer. Ros må gies til lyssettingen som skapte nye dimensjoner ved sine ‘kjegler’.
Hege Høisæther og Magne Fremmerlid har gjennom en årrekke gledet oss med mange av sine roller på operascenen. Magne Fremmerlid opplevde vi eksempelvis denne sesongen som ‘væreier’ i Sjostakovitsj’ Lady Macbeth. Hege Høisæther husker vi spesielt godt fra Ligeti-operaen Le grand Macabre for et par sesonger siden. Det har vært mange roller for dem begge gjennom årene.
Denne mini-versjonen av Nibelungen-ringen passet derfor godt til å gi dem den verdige avskjeden de fortjener!