
Rødmalingen skvetter og gir en illusjon av død og elendighet på Nationaltheatrets scene. På den trappeliknende dekorasjonen males et kors for hver døde og navnet på de som etterhvert myrdes. Stykkets hovedperson, skurken Richard III, hertugen av Gloucester, legger i sin innledningsmonolog – ‘Vår misnøyes vinter’ – ikke skjul på hva dette går ut på. Han har kokt ihop et plott som vil sette bror opp mot bror, utløse den ene tragedien etter det andre før han til slutt selv ender opp på tronen.
Richard III er på ingen måte teater for de sarte sjeler. Shakespeare beskriver et maktmenneske som ikke skyr noe middel, som er villig til de mest ekstreme handlinger for å nå sine mål. Bevisst er det derfor at han alt i åpningsmonologen lar det komme tydelig fram et her er skurken, det er Richard III som spinner disse renker.
Premiere Nationaltheatret 13.2.2016 Shakespeare: Richard III, med: Kåre Conradi, Marika Enstad, Selome Emnetu, Kim Haugen, Trine Wiggen, Nils Golberg Mulvik, Erik Hivju, Emil Johnsen, Nils Bech, Finn Schau og Ellen Horn, regi: Kjersti Horn

Energien er høy. Lydbildet domineres av harde bass-dunk. Stroboskop-liknende lyseffekter skaper overraskende skiftninger.

Inntrykk gjør det når Erik Hivju som lord Stanley avslutter med at fred endelig er kommet – og måtte den vare!


Intriger, råskap, maktbegjær, mord og forræderi er følgesvennene i handlingen.
Uansett, Shakespeare er dikter og han fyller stykket med levende personer. Dermed føres vi inn i et intrigefyllt spill hvor det ene tar den andre. Med andre ord: dette er ingen Kardemomme by for å si det slik. Maktkampen på den tiden kunne være blodig, voldelig og intrigefyllt.
Stykket har en underliggende dimensjon som kommer fram allerede i åpningsmonologen. Richard er vanskapt, pykkelrygget, klumpfot. I åpningsmonologen snakker han om sin ‘heslighet’, som har gjort at han nektes livets og kjærlighetens gleder. Er han en stakkars utstøtt som vil hevne seg på verden?
En sterk forestilling. For noen kan den kanskje bli for voldsom.
Men ikke for oss.