Kulturnyheter

Den nye mediasituasjonen

James Bond: rett i stua...
James Bond: rett i stua…

Den nye mediasituasjonen er i rask endring. Mens den gammeldagse videoopptakeren ennå surrer i de tusen hjem, har de som har investert i digitalt DVD-utstyr måttet innse at de alt er håpløst akterutseilt. Nå kan man gjennom bredbåndsleverandøren koble seg direkte inn på de store filmselskapenes store arkiver av kvalitetsfilmer og spille av den filmen man måtte ønske. Som en video.

Samtidig er det snart over og ut for kringkastingslisensen. Politikerne begynner å innse at den ikke fyller de kravene som den nye mediasituasjonen tilsier. Nå skal det betales lisens – medialisens – av bruk av mobiltelefoner og datamaskiner også.

Dette er bare to av denne dagens nyheter i mediabildet. Ett er sikkert: verden forandrer seg raskere enn lommeboka får fulgt med.

...eller Humphrey Bogart og Ingrid Bergmann
…eller Humphrey Bogart og Ingrid Bergmann

Video-on-demand lanseres i disse dager av Lyse Tele som er et datterselskap eid av Lyse Energi AS. Selskapet har tilholdssted i Rogaland. Det mener å ha landets mest effektive og raskeste bredbåndstilbud. Kapasiteten hevdes å være på gigabit-nivå.

Selskapet er eid av Rogalandskommuner med Stavanger Kommune fulgt av Sandnes og Sola som de største eierne. For tiden eter selskapet seg bortover den sørlige delen av landet og nordover mot Bergen. Det så fra starten fordelen av å satse på fiberoptikk. Selskapet er selvfølgelig inne i gass i Nordsjøen.

Kringkastingslisens på mobilen din?
Kringkastingslisens på mobilen din?

Avtalen som er inngått med Warner Bros. betyr at man kan velge og vrake i denne filmgigantens enorne filmbibliotek gjennom bredbåndet. For en pris på ITunes-nivå kan man ‘disponere’ en film i inntil tre døgn, stoppe eller spole den tilbake akkurat som en vanlig video. Du skal ikke ha problemer med å bruke tiden, rundt 20 000 filmer ligger klar for slik ‘leie’ bare fra Warner.

“Kundene betaler kr 39 for å leie en film i tre dager,” opplyser markedsdirektør Toril Nag i Lyse Tele AS.

Dette betyr at du kan tilbringe mange filmaftener i selskap med dine favorittfilmer før du kommer opp i prisen av en engangsinvestering for DVD-spiller. Ennå noen uker må du legge til for kjøp eller leie av filmer til privatbruk.

Kinobillettene går stadig oppover og her vil kinohusene finne sin største utfordring.

Også med andre selskaper som Hollywood Film, Nordisk Film, Sandrew Metronome og Scanbox er det inngått slike avtaler.

Skal du investere i ny mobiltelefon må du i framtiden regne med å betale kringkastingslisens. I hvert fall hvis du bor i Sverige. Mobiltelefonene har nå kommet så langt i teknologi at du så å si kan se TV på displayet.

Det er politisk enighet fra sosialdemokrater til de grønne om å opprette en ny lisens til erstatning for den gamle, melder Svenska Dagbladet i dag. Man har innsett at den gamle ordningen forlengst har sluttet å fungere. I dag kan man eksempelvis ta inn TV på mobiler og datamaskiner.

Utbyggingen av trådløse nett har ført til at du kan gå rundt i Oslo sentrum og være nett-tilknyttet. I hvert fall hvis du er i nærheten av en Statoil-stasjon.

Meningen med en lisens er å finansiere en almennkringkaster som er fri for reklame og dermed økonomisk ubundet. Den nye lisensen er tenkt fremdeles å gå til dette formålet.

Men spørsmålet er om samfunnet fortsatt vil være interessert i dette. Nå har vi hatt reklame-TV og reklame-radio i noen år. I Norge har vi ikke hatt den debatten som er kommet i Sverige etter at TV4 avbrøt langfilmer vilkårlig med reklame. Produsenter og instruktører – opphavsmennene – har varslet rettssak om slike inngrep.

Innføres den nye medialisensen i Sverige er det bare tidsspørsmål før den kommer til Norge. Men tradisjonelt er politikere treige og byråkratiet maler langsomt. Dette sene avtrekket kan føre til at vår mediasituasjon er en helt annen i morgen. Og da vil det kanskje ikke være aktuelt….

Det er en tid siden vi har opplevd noen virkelige nyheter fra Steve Jobs. Hva tenker han på og hva jobbes det med der borte i Silicon Valley? Det er tross alt noen år siden Apple revolusjonerte musikkverdenen med sin Ipod og nedlastbar musikk over nettet i Itunes.

Det enkle, logiske og lette ligger og venter på oss. Såpass mye kan vi si om den nye mediasituasjonen.

Og kanskje den blir så ny og forandret at rævtunge politikere ikke henger å følge med? Blir den nye mobil-lisensen bare en vits?

Sjekk også

Ikke overraskende at operasjefen går

Det er ikke overraskernde at Annelese Miskimmon har valgt å fratre som operasjef i Bjørvika …

Opera i utforbakke

Det meldes at Bjørvika-operaen forrige sesong har måttet oppleve nedgang i publikumsbesøket. Direktøren varsler at …