Den Norske Opera 10.3.2001 sesongpremiere: Mozart: Don Giovanni, James Martin (Don Giovanni), Ole Jørgen Kristiansen (Leporello), Ragnhild Heiland Sørensen (Donna Anna), Ingebjørg Kosmo (Donna Elvira), Kjell Magnus Sandve (Don Ottavio), Magne Fremmerlid (Il Commendatore), Håvard Stensvold (Masetto), Ann Helen Moen ( Zerlina), Den Norske Operas Kor og Orkester, regi: Göran Järvefeldt/Heidi Bruun Sørensen, dir.: Fracesco Corti

Å være ‘Don Juan’ er blitt et synonym for en væremåte, en tilstand. Negativt eller litt lokkende, betegnelsen er gått inn i språket vårt som den noe hensynsløse og egoistiske kvinneforføreren, men også med noe delvis opphissende ved seg.

I Mozarts opera fra 1787 er det ikke bare Don Juan-skikkelsen som får gjennomgå. Mozart og librettisten da Ponte deler ut friske karakteristikker til oss alle: det er ikke bare forføreren som får unngjelde men også de som lar seg forføre.
Kanskje først og fremst går deres budskap ut på at ‘don juan’-tilstanden er farlig besettende for den som er smittet av den, slik tjeneren Leporello stadig gir en påminnelse om og også i dels kraftige ordelag ber han: slutt med disse ødeleggende kvinnehistoriene!
Tenkt og skrevet som en komisk opera er det likevel det dramatiske inholdet som setter de sterkeste inntrykk. Operaen åpner med tunge akkorder og stort alvor. Etter få takter ligger en død mann på scenen, hans datter får oss til å føle sin sorg. I sistescenen hjemsøkes gjerningsmannen av den dødes gjenferd og slukes bokstavelig talt av helvetet. På Operaens scene er det løst gjennom en fall-lem som åpner seg og ‘drar’ Don Giovanni ned til luene.

Mozart skrev sin opera i Praha. Ved prøvene på Estates-teateret sies det at selveste Casanova var til stede og ga Mozart gode ideer og råd.

I år har det skjedd noe. Selv om forestillingen i partier fremdeles kan ha noe statisk og alderdommelig over seg, er det likevel fart og fres over den. Tydeligst i så måte så vi det på James Martin i tittelrollen. Det han savner av stor stemmekraft tar han igjen i bevegelighet. Han er et funn i rollen. Lekende og spenstig fyller han rommet i Kathrine Hysings tradisjonelle Mozart-scenografi – to dører/bueganger og vinduer/altaner til venstre og to til høyre.

Francesco Corti ledet orkesteret og viste nok en gang sitt sikre grep. Han begynner nesten å bli fast operadirigent hos oss.
Dette er en oppsetting Den Norske Opera kan stå seg godt med.