Premiere Det Norske Teatret 31.8.2002
Carlo Goldoni: Ekteskap. Basta!
Sverre Bentzen, Jorunn Kjellsby, Gjertrud Jynge, Paul Ottar Haga, Erland Bakker, Jon Eikemo, Grethe Ryen, Marian Saastad Ottesen, Kirsti Stubø, Svein Roger Karlsen, Sverre Solberg, Sigve Bøe, Torgeir Fonnlid, Mads Buer
regi: Jiri Menzel

Hvilken befrielse! Det Norske Teatrets oppsetning av den italienske 1700-talls dramatikeren Goldoni er tvers igjennom herlig teater. Det er blitt en forestilling med vidd og humor. Kvinnefolkene kjekler høyere enn snatrende høns og gutta overgår seg selv i oppspilte bicepser og komiske utslag av testosterone drifter. Tempoet er høyt og spillestilen grenser hele tiden inn på å falle over i ren slap-stick og overspill.
Men det holder så å si hele veien. Bare her og der aner vi ved enkelte av de mindre erfarne skuespillerne at det går for fort i svingene. I enkelte partier, som før pausen, har tempoet i all sin kakling en tendens til å falle. Men det spiller ingen rolle, for dette er herlig moro fra ende til annen!
Det er vanlige mennesker som fyller scenen. Her er intet adelsskap, noble riddere eller fisefine jomfruer. Goldoni skildrer, fiskere, sjøfolk og strikkende kvinner, de som ‘utgjør fem sjettedeler av innbyggerne’ i byen Chiogga like utenfor Venezia.
Carlo Goldoni spilles ikke så mye på norske scener som ute i Europa. Han regnes som den italienske komediens store skikkelse og etterlot seg den nesten ufattelig produksjon av 150 teaterstykker. Hans viktigste innsats var å rette seg mot det stivnete teateret, slik man gjerne fant det i fastsatte maskespill og commedia dell’arte. Han møtte sterk motstand og emigrerte til Frankrike på slutten av sitt liv.
Det er helt enkle mennesker han skildrer i denne folkelivskomedien, deres kjekkel og krangel og all den hurlumhei som oppstår når jentene omtrent sprekker opp av giftetrang og ikke vet å sitte stille. En ung gutt setter seg tilfeldigvis ved siden av en heklende ungmøy, gir henne stekte gresskar-skiver og dermed er det hele i gang med sjalusi, stikk, nabokrangel og beskyldninger.
Gjennom alt det oppstyret som oppstår er vi løpet av knappe to timer gjennom det meste. Det ender lykkelig til slutt. Alle får hverandre.
Instruktøren tsjekkiske Jiri Menzel er mest kjent for sine filmer hvor Tog under oppsikt innbrakte han en Oscar i 1967. Men han har også vært nært knyttet til teatret ved Cinoherni Klub i Praha. I denne komedien har han klippet og limt og fått fram en nær sagt perfekt blanding av satire og folkekomedie.
Stykket er breddfullt av gode enkeltprestasjoner. Av disse vil vi særlig nevne Kirsti Stubøs oppløpne jentunge og Paul-Ottar Hagas utlevering av den komisk-burleske siden ved mannsrollen. Men du må få med deg Jon Eikemos fisker som har problemer med å stokke konsonanter og vokaler. Han dnakker med munnen full av tyrkleifer, av og til uforståelig, men likefullt med mening. Hans inntreden med beskrivelser av forskjellige fiskeslag er herlig.
Unn deg et besøk i Det Norske Teatret. Du vil få en teaterkveld som setter deg i godt humør.