Bjørvika 25.1.2012 Carthe Blanche: Object Constant, koreografi: Rui Horta

Carte Blanche er vårt fremste kompani for samtidsdans. Gjennom en årrekke har unge dansere fått prøve seg i ukjent farvann, men med svært mange gledelige og sterke opplevelser som resultat.
Fire forestillinger av Rui Horta sin “Object Constant” er nå tilbakelagt i Det Norske Opera & Ballett, før kompaniet skal ut på turne til Sandnes, Haugesund, Fredrikstad, Bergen og Liege i Belgia. Rui Horta har samarbeidet med Carte Blanche to ganger tidligere, og begge gangene har forestillingen lekt med elementer vi i første omgang ikke forbinder med dans. Sang, gjøgling, direkte tale til publikum og instrumentale sekvenser er noen av elementene. “Object Constant” vil mye, men når ikke frem til sitt publikum slik vi hadde håpet.
Rui Horta er født i Portugal og begynte å danse allerede i tenårene. Det er temperament i hans koreografier og “Objekt Constant” innledes med at en av danserne sitter blant publikum og kommer med provoserende kommentarer om det stykket vi skal se, hvilke meninger vi angivelig besitter og våre forutinntatte holdninger.
Meget vellykket, men den røde tråden glipper et kvarter inn i koreografien. Sammenhengene viskes ut, og særlig før pause blir det mye virvar. Det befriende er at andre akt er betydelig strammere i formen. Danserne kommer mer til sin rett og budskapet blir enda sterkere. Det svir og til tider er det herlig samfunnskritisk. Edhem Jesenkovic imponerer stort i avslutningssekvensen og vi skal også sette plusstegn etter Timothy Bartlett sin ungdommelige og ledige stil.