Den Norske Opera & Ballett Bjørvika 18.1.2001 Mozart: Cosi fan tutte – ossia La Scuola degli amanti (så gjør de alle eller Skole for elskende), gjestespill fra Kungliga Operan i Stockholm, Klas Hedlund, Susann Végh, Jesper Taube, Malin Byström, Marianne Hellgren Staykov, Johan Edholm, Kor og orkester fra Kungliga Operan i Stockholm, Musikalsk ledelse: Stefan Klingele, Regi: Ole Anders Tandberg

Det er en fabelaktig Mozart Stockholms-operaen gir oss med denne oppsetningen av Cosi fan tutte. Forestillingen er humørfylt, vekslende og full av sceniske påfunn og overraskelser uten at de virker forstyrrende eller for overlessete.
Oppsetningen har stått på Kungliga Teaterns repertoir i tre-fire år nå. Den er signert nordmannen Ole Anders Tandberg som med dette har gjort brak-suksess.
Det er først og fremst den stramme og oppfinnsomme regien som gjør denne oppsetningen så flott. Den tidligere arkitektstudenten og lysarbeideren på Nationaltheatret Ole Anders Tandberg rensker opp og klargjør teksten og budskapet: vi må godta mennesket som det er. Der vi ved tidligere oppsetningen av denne operaen syntes at handlingen – og ikke minst oversettelsen – rotet seg bort i håpløse gammeldagse formuleringer og forsiringer – er det noe helt annet med denne oppsetningen. Her er rokokkotidens krims-krans forlatt, det er rett på sak, kraftig, tydelig og ikke minst erotisk og humørfylt. Det er en oppsetning som setter deg i utrolig godt humør.
Bare den lille detaljen med bruk av tekstplakater helt mot slutten, som vi opplevde i den tidligere Bob Dylan-filmen om 1965-turneen – viser hvilken sprudlende oppsetning dette er og hvilket hav av gode ideer Ole Anders Tandberg kan øse av.
I tillegg må vi si at den svenske nasjonaloperaen er i besittelse av et uvanlig sterkt lag med sangere. Det var en fryd å høre de seks medvirkende i går. Klas Hedlund, Susann Végh, Jesper Taube, Malin Byström, Marianne Hellgren Staykov og Johan Edholm har alle den lykkelige egenskapen at de går flott inn i rollene sine. De tror på oppsetningen de er med i og de avleverer sine annenakts-arier med bravur.
Dette er den andre operaen Stockholms-operaen viser i løpet av sitt gjestespill her i Oslo. Med Orphee i forrige og Cosi fan tutte denne uken har de stått for en pangartet åpning av opera-året 2011 i Oslo. Ut måneden vil de to Stockholms-oppsetningene stå på spilleplanen i Bjørvika. De må oppleves!
I disse dager vier svenske aviser kultursidene stor plass i diskusjonen om å skaffe Stockholm et nytt operahus. Det gamle fra 1890 er trangt og tildels farlig. Stockholm er også den eneste nordiske hovedstaden uten nytt tidsmessig operahus. Det svenske gjestespillet i Oslo får forhåpentligvis et løft i dette all den stund at en stor del av Kungliga Teaterns folk – sangere, kor, musikere og teknikere, i alt 150 medarbeidere – er i Oslo i flere uker. I går rykket den svenske kulturministeren ut og proklamerte at det blir en ny opera i Stockholm, men at tidspunkt og sted ikke er endelig fastsatt. Hun viste da til at prosessen i Oslo tok atskillige år. La oss håper at det ikke blir fullt så mange år på broderfolket!
Men det som står uomtvistelig fast og som dette gjestespillet klart viser, er at Stockholms-operaen har sterkt kunstnerisk kraft og mange ypperllge sangere!