Tsjaikovskij: Fiolinkonsert D-dur, Korngold: Fiolinkonsert D-dur* Anne-Sophie Mutter – fiolin, Wiener-filharmonikerne (konsertopptak) , London Symphony Orchestra*, dir.: Andre Previn Deutsche Grammophon 00289 474 5152
Å høre Anne-Sophie Mutter i Tsjaikovskijs fiolinkonsert er som å høre en dronning majestetisk svinge seg. Det bringer også tilbake opplevelsen av den gang hun spille den her i Oslo. De to framførelsene henholdsvis i Wien som denne konserten er hentet fra, og Oslo ligger bare få dager i mellom og det er tydelig å kjenne igjen det som særmerket henne fra konserten her i Oslo.

Først og fremst er denne CD-utgivelsen en feststund. Hun bringer Tsjaikovskij dit han skal være. For det er jo selvfølgelig ikke bare Tsjaikovsklij vi kan si vi hører. Det er kanskje i enda sterkere grad solistens særpreg, hvordan hun med nesten umerkelig vridninger enkelte ganger og andre overbevisende tydelig, gjør Tsjaikovskij slik hun vil ha ham. Hun forandrer ham ikke men er så suveren i sitt spill at det blir som å høre noe du ikke har hørt før. Selv om notene fysisk sett er de samme, hun spiller dem selvfølgelig slik de står, er dette likevel en ny opplevelse.

Best av alt, det bringer tilbake minnene fra en stor opplevelse i Oslo. Men vi skal ikke være så eksklusive å forlange at de som skal høre denne CD’en må først ha hørt henne med Oslo-filharmonien i samme konsert! Dessuten mener vi at hun sto atskillig friere i sitt spill her i Oslo, det vil si, kunne ta seg større friheter enn det hun gjorde i Musikverein åtte dager senere. Der nede hadde hun verdens mest bornerte publikum til stede og kritikere som gjerne husker i detaljer seksti år tilbake i tid.
Men uansett er dette en stor konsertframførelse, gjort på den ene eller andre måten. En av CD-høstens store fulltreffere.
Det er svært sympatisk at hun også tar for seg Korngolds fiolinkonsert på denne CD’en. Det er en konsert som etter min mening har gått altfor ubemerket hen i konsertsalene. Skrevet knappe femten år etter hans død ville det vært i nærheten av dette det ville ha låtet om vår egen Edvard Grieg noengang skrev en fiolinkonsert. For dette er innsmigrende romantisk musikk. Søtt og velklingende, melodiøs men også sjarmerende fritt for åpenbare og irriterende klisjeer.
Previn har de siste årene hatt en viss forkjærlighet for Korngold. Ikke rart, det er mye som forener dem. Begge landflyktige fra det samme regimet – den ene fra Tyskland, den andre fra Østerrike – og begge er Oscar-vinnere i Hollywood av filmmusikk. Men Korngold var den som startet å forene symfonisk musikk med film. Han var den første store filmkomponist.
På denne innspillingen er det Previns gamle orkester London Symphony Orchestra som spiller.
Store stunder med Tsjaikovskij!