Det Norske Kammerorkester feirer 40-års jubileum i disse dager og denne skiva kan sees på som en glad bursdagspakke.
Det er musikk vi kan frydes over. Ikke av det tyngre slaget men laget for spott og morro, flanerende og jovialt. For å drive gjøn med snobbete mennesker. Molières komedie var ment som en spøkefull uthenging av det såkalte ‘lavaristokratiet’, de som egentlig ikke var av adelig byrd, men gjerne ville føle seg som litt finere. Til dette sto Lully for musikken, eller rettere comèdie-ballet som sjangeren ble kalt den gangen. Dermed ble det noe langt mer, det ble en slags stilisert dans med sang, tale og musikk.
Richard Strauss: Der Bürger als Edelmann – suite op. 60, Jean-Baptiste Lully: Le bourgeous gentilhomme – utdrag, Det Norske Kammerorkester, leder: Terje Tønnesen, LAWO cd 2017 LWC 1143
Richard Strauss var inne i en av sine rikeste materielt sett og lykkeligste perioder i tiden rundt 1910. Sammen med Hugo von Hofmansthal hadde han laget Rosenkavaleren, en overdådig flott opera, utvilsomt hans mest populære. Av pengene han hadde tjent på operaen Salome hadde han noen år før fått bygget en stor herskapelig villa med utsikt rett opp til spisse Alpetinder i Garmisch-Partenkirchen. Med von Hofmansthal hadde han syslet med tankene om å ta fatt i et nytt prosjekt, Lully’s og Molières Bourgeous Gentilhomme. Det ble gedigent, det første utkastet resulterte i en samlet spilletid på over fire timer, hele Molières tekst samt en bearbeiding av Lullys musikk. Det endte opp i en forestilling som selvfølgelig ikke slo an, eller for å si det slik, var uspillelig. Etter nye ideer, revideringer og forsøk endte det opp med to håndfaste og solide resultater, denne suiten med musikk av Richard Strauss, samt operaen Ariadne auf Naxos.

Der Bürger als Edelmann danner med andre ord noe av grunnlaget for Richard Strauss’ svært populære og mye framførte opera.
Skiva er et resultat av konserter Det Norske Kammerorkester holdt for to år siden. Den gangen gjorde de bruk av en skuespiller men når vi hører på denne plata, savner vi alldeles ikke det muntlige bidraget.
For dette er overdådig og festlig musikk! Framført i godt og lystig lynne. Samtidig et rikt og frodig eksempel på hva Richard Strauss og von Hofmansthal kunne få til med grunnlag i Molière og Lully.
Det Norske Kammerorkester kan være stolte av hva de har fått til på førti år. Denne skiva ikke minst.