Premiere Nationaltheatret 29.4.2006
Yasmin Reza: Et spansk stykke
Per Frisch, Lise Fjeldstad, Anneke von der Lippe, Ågot Sendstad, Nils Ole Oftebro, Regissør: Thea Stabel

Denne oppsetningen viser til fulle hvordan man skal gjøre bruk av et scenerom. På den nye Amfiscenen kommer vi tett opp til skuespillerne. Vi føler nærhet og dras umiddelbart inn i spillet. Her framføres skuespill uten deklamering, store fakter eller overspill. Vi er lykkelige befridd for mikrofoner og alskens fiksfakseri.
Etter forestillingen går vi fra teatret uten egentlig å kunne fortelle hva det hele dreide seg om. Forestillingen har mange historier og mange plan. Det kan dreie seg om et skuespill i skuespillet, eller spill av teater i teatret i skuespillet. Yasmin Reza sto ansvarlig for suksessen Kunst som ble oppført på Nationaltheatret for noen år siden, også den gangen med Nils Ole Oftebro. Dette nye stykket framføres for første gang i Skandinavia.


Stykket har i så måte mange fallgruver. Denne tilsynelatende five-o’clock-tea pludringen, eller gouter som det vil bli på fransk, er bare en gitt overflate som det skjuler seg en rik dybde under. Innfallsvinklene står i kø og vi kastes fra den ene situasjonen til den andre.


Særlig lot vi oss imponere over Ågot Sendstad som den ene skuespillerdatteren. Hennes fysiske prestasjoner mot slutten av stykket lar seg ikke beskrive, det er ting du bare må oppleve. Hun veksler raskt mellom søsterlig krangling og kiv med sin søster i stykket, spilt av Anneke von der Lippe, til triviell kjedsomhet med sin ektemann, Nils Ole Oftebro og familiedrama med sin mor, Lise Fjeldstad. Inntil det store øyeblikket kommer da hele familien på almovodar’sk vis flyr i tottene på hverandre.
Anneke von der Lippe har en herlig scene der hun som en ekte diva feier inn med nye kjoleskift og forventer de andres beundring. Nils Ole Oftebro spiller breddfull av scenesjarm.
Vi har nevnt at Lise Fjeldstad kanskje var noe for tilbakeholdende i sitt spill. Men hun skal også gi tegning til en middelaldrende mor som skal spille opprømt og nyforelsket i sin presentasjon av kjæresten for døtrene sine.
Lydkulissene er som resten av atmosfæren i stykket betydelig dempet. Av og til hører du omtrent ikke rubatoen på det elektriske pianoet, du bare vet at det er der. Christian Eggen står ansvarlig for dette. Det kunne stå som et godt eksempel på hvor effektivt dempet lyd kan fungere, mange har faktisk mye å lære av dette!
Alt i alt en stor teaterkveld. Vi opplever magien ved teatret levende framført av glimrende skuespillere. Om det ikke er noe tydelig budskap eller mening med dette stykket vil vi allikevel forføres av det som alltid vil være essensen ved godt teater, det gir deg en rik opplevelse.
Premieren fant sted få dager etter at Per Aabel ville ha fylt 104 år. Ingen ringere enn Wenche Foss entret scenen under applausen og overrakte Per Aabel-prisen for i år til Ågot Sendstad. Populært! Norsk teaters fremste diva fortalte at hun møtte henne første gang på prøve i «…hva er det nå det heter?» Raskt suffli: «Ja, – joggesko!»